Hvad er osteopati?

Hvad er osteopati?

Genoprettelse af dysfunktioner i kroppen

Det er nok de færreste, der faktisk ved, hvad osteopati er. Men der er faktisk meget simpelt at forklare og forstå. Osteopati har til formål at undersøge og behandle dysfunktioner i kroppen. Behandlingsmetoden er udelukkende manuelle teknikker så som manipulation og mobilisering af kroppens led. Dette vil sige, at behandleren udelukkende anvender sine hænder som redskab. Teorien bag osteopati er, at kroppen bliver korrigeret mekanisk, hvorfor osteopatien anvender disse manuelle teknikker til at normalisere kroppens funktioner igen. Samtidig arbejder man ud fra, at når kroppen selv er i stand til at korrigere sig selv mekanisk vil disse manuelle teknikker manipulere kroppens egen heelingsmekaniske til også at træde i kraft.

Osteopati kan hjælpe både babyer og voksne

Osteopater behandler smerter fra muskler, led og bindevæv med osteopatiske manipulative teknikker. Derfor er det også hele kroppen, som behandleren har som sit speciale. Der kan være mange årsager til, at man mærker smerte fra led og muskler. Men osteopati kan især hjælpe med at behandle smerter og gener fra følgende:

• Gener fra diskosprolaps
  • Gener fra bækkenet efter fødsel
  • Gener efter trafikuheld
  • Gener fra hold i nakken eller ryggen
  • Gener fra overbelastningsskader
  • Gener fra idrætsskader
  • Problemer med spædbørn med kolik
  • Og meget mere!

En osteopat behandler mennesker i alle aldre lige fra babyer til teenagere til ældre mennesker. Hvis du er i tvivl, om dine gener kan behandles af en osteopat, er det altid en god idé at kontakte en osteopat og høre ad.

Hver behandling er individuel

Behandlingen af dine gener er forskellige fra andre behandlingsforløb, osteopaten tidligere har lavet, fordi hver skadeshistorie er forskellig. Derfor foregår behandlingen sådan, at osteopaten sætter sig ind i netop din problematik og dine symptomer og foretager nogle relevante undersøgelser inden der bliver lagt en behandlingsplan. Udover selve den manuelle behandling, som osteopaten giver, kan behandlingsplanen også indeholde øvelser og anbefalinger til søvn- og kostændringer.