Hvad er en tandprotese?

Hvad er en tandprotese?

Kort og godt om tandproteser

Ikke alle ved, hvad en tandprotese i virkeligheden er, og hvis du passer godt på dine tænder, er det nu heller ikke sikkert, at du nogensinde får brug for at vide det. Måske du kender nogen, der for nylig har fået lavet en tandprotese, eller måske du bare er nysgerrig på at vide mere. I så fald er dette indlæg til dig, da vi her vil gøre dig klogere på, hvad en tandprotese rent faktisk er.

Ligesom at man kan få proteser, hvis man mangler et ben eller en arm, kan man altså også få en protese til tænderne, hvor den har nøjagtig samme funktion. En tandprotese er altså en erstatning for én eller flere manglende tænder og vil derved fungere som en rigtig tand, så du stadig kan spise normalt. Samtidig forhindrer en tandprotese dine andre tænder i at rykke sig, når der pludselig mangler en tand til at holde de andre på plads.

Findes der forskellige tandproteser?

Selvom der ikke er den store forskel på de to typer, findes der både del- og helproteser, når man taler om tandproteser. En delprotese bruges, når man mangler én eller få tænder, hvor tandprotesen så vil erstatte disse manglende tænder, så du igen kan få et flot, fuldt tandsæt.

En helprotese bruges derfor, når det er nødvendigt at erstatte hele tandsættet. For nogle er dette den bedste løsning, særligt hvis de resterende tænder også er dårlige eller meget skadede. En helprotese er dermed det, man i gamle dage kunne kalde et gebis, og tandprotese er her bare et lidt pænere ord for det.

Hvor længe holder tandprotesen?

Der kan være stor forskel på, hvor længe en tandprotese holder. Afgørende er det, at man holder tandprotesen rent og sørger for at vedligeholde den ordentligt. Desuden er det vigtigt at gå til hyppige tandlægetjek, når man har en tandprotese, da protesen godt kan påvirke gummer og bagvedliggende tænder.