Hvad er en overenskomst?

Hvad er en overenskomst?

For den almene borger kan det være svært at gennemskue, hvor grænsen mellem lovpligtige rettigheder i arbejdet og overenskomstforhold i det enkelte job går, og i det hele taget hvad en overenskomst egentlig er. Som svar derpå kan overenskomst defineres som en aftale og altså ikke en decideret lov. Denne aftale er indgået mellem de specifikke arbejdsgivere og fagforeninger og går bl.a. ud på at fastlægge de overordnede vilkår for en ansættelse.

Hvorfor overenskomsten er vigtig?

Fordelene ved at have en overenskomst er helt overordnet, at du som arbejdstager får bedre forhold, end hvis din arbejdsgiver blot følger lovgivningen. Der står eksempelvis ingenting om minimumsløn i loven, men dette fastsættes derimod i overenskomsten. Her er et lille overblik over medarbejderrettigheder, du sikres via overenskomsten:

• Pensionsordning
  • Arbejdstid, overarbejdstid og tillæg
  • Barnets første sygedag
  • Betalt uddannelse i arbejdstiden, kurser mv.

For at opnå de bedste vilkår som ansat, er overenskomsten altså essentiel. Den forhandles jævnligt mellem arbejdsgiver og fagforening. Du har derfor som medlem af en fagforening stor indflydelse på, hvilke forhold der skal justeres, og hvilke fordele der skal forhandles på plads på dit område.

Hjælper til overenskomst og regler for barsel

Gartneri- Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, forkortet GLS-A, er en arbejdsgiverforening med 100 års erfaring. De rådgiver bl.a. om overenskomstforhold og ansættelsesretslige spørgsmål. De tilbyder i øvrigt deres medlemmer en billigere løsning for barselsudligning, hvor virksomheder kan få hel eller delvis refusion for en medarbejders lønnede barselsorlov. Her er der altså er penge at spare for arbejdsgiverne. Som medlem er GLS-A er denne ordning obligatorisk, da den sikrer medlemsvirksomhederne de bedste forhold og samtidig sikrer, at de ansatte har en god oplevelse med både virksomheden og barslen. Dette er blot en af grundene til at det kan betale sig at være medlem af en arbejdsgiverforening.