Søafmærkning med Maritim Consult

Få hjælp til den gældende lovning på søen

Hvorfor er farvandsafmærkninger vigtigt?

Når du befarer farevandene i Danmark såvel som i udlandet, er det vigtigt at kende til de gældende farvandsafmærkninger i form af sømærker. Disse sømærker kan sammenlignes med skiltene på vejene og fortæller noget om, hvor det er sikkert at sejle henne. Sømærkerne ses på havene i form af bøjer, der flyder, samt faststående fyr.

Idet der findes kompliceret lovgivning omkring disse farvandsafmærkninger, kan det derfor være en god ide med professionel hjælp, hvis du også finder det lidt besværligt. Du kan derved kontakte en virksomhed såsom Maritim Consult, der har de rette kompetencer og den rette viden til at øge dit kendskab til dette.

Hvilke symboler skal du kende til?

Ude på havet findes der mange symboler, du skal have stiftet bekendtskab med for at kunne navigere sikkert rundt. Af det efterfølgende kan du se en oversigt over nogle af disse:

• Sideafmærkninger
  • Kompasafmærkning
  • Specialafmærkning
  • Midtfarvandsafmærkning
  • Båker

Sideafmærkningerne markerer grænser for sejlløb og sejlrender, der enten af grønne eller røde.

Kompasafmærkninger er kendetegnet ved at have to sorte kegler som topbetegnelse. Kompasafmærkningerne ligger enten nord, syd, øst eller vest for forhindringen.

Der bruges specialafmærkninger til at afmærker områder, hvor man skal være særlig opmærksom. F.eks. ved skydebaner, kapsejladser og ved store anlægsarbejder.

Midtvandsafmærkning benyttes i forbindelse med at markere midten i trafiksepareringssystemer og sejlløb samtidig med, at de også kan markere begyndelsen af indsejlingen til en havn eller fjord.

En båke er, meget lignende fyret, fast. Båkere kan være opstillet parvis, hvilket har til formål at vise en bestemt retning eller markere et punkt.