Vand i haven

Derfor skal du have vand i haven

Skab et fredfyldt rum i haven med vand

Der er ikke noget så fredfyldt, som lyden af rislende vand i haven, mens man sidder med en kop kaffe eller kold cola i hånden under solens sommerstråler. En havedam i haven er med til at skabe et sundt vandmiljø og tiltrækker en masse dyr og insekter såsom guldsmede, frøer, krebsdyr og andre vanddyr.

Havedamme og søer i haven kan have forskellige former og størrelser. Overvejer du at anlægge en dam eller sø i haven, kan du med fordel lade dig inspirere af de omkringliggende omgivelser, så det passer til stilen og husets ydre strukturer.

Bring vand til haven på flere måder

Der er virkelig mange muligheder for at bringe vandet ud i haven, når man ser bort fra det, der naturligt falder fra himlen.

Nogle ønsker blot et springvand eller måske endda en swimmingpool eller udendørs spabad, mens andre ønsker at opnå de meditative og fredfyldte goder, der følger med en havedam, plaskende fisk og smukke vandplanter. Man kan også få sig et vandspejl til at fremhæve himlen eller andre flotte strukturer i haven – kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan med vand i haven.

Når du skal placere din havedam, er det en god idé at tænke over, om du ønsker et rigt dyreliv. Dyr trives bedst, hvis havedammen placeres i rolige omgivelser.

Lad anlægsgartneren hjælpe dig

Det er ikke nødvendigvis en dyr fornøjelse at installere et vandfald eller en havedam i haven – det kommer helt an på dets størrelse og dine egne ønsker og ambitioner. Kontakt en professionel anlægsgartner og få hjælp til at anlægge dit nye vandeventyr i haven – det er meget nemmere end at gøre det selv, og så er du sikker på, at din havedam ikke ender i det rene alge- og mudderkaos.