Sikkerheden er i top på Ærø – takket være Ærø Redningskorps

Ærø Redningskorps er den eneste af sin slags på hele Ærø

Siden 1928 er der sket meget i Ærø Redningskorps, som i begyndelsen var en simpel vognmandsforretning. I dag er virksomheden vokset i både antal ansatte og arbejdsopgaver, og de varetager diverse entreprenør-, brand- og redningsopgaver. Som de eneste af sin slags på hele Ærø bidrager de med tryghed og hurtig udrykning til beboerne.

Blandt de mange ydelser, som Ærø Redningskorps tilbyder på øen, kan nævnes autohjælp, brandslukningsberedskab, kraner til store og små løft, vognmandskørsel, grave- og læsseopgaver samt træfældning og meget mere.

Da vognmandsforretningen blev til Ærø Redningskorps

Selvom virksomhedens historie oprindeligt startede i 1928, så var det først i 1934, at Ærø Redningskorps fik sit navn og blev udvidet. Under forhandlinger med politiet og de kommunale myndigheder blev det klart, at øen havde brug for et større brandvæsen – og det fik de. I dag er det dog ikke brandslukningsberedskabet, der optager det meste af tiden, men derimod ambulance- og sygetransport samt entreprenør- og vognmandsydelser.

Et stærkt samarbejde med Falck sikrer effektiviteten og sikkerheden

Ærø Redningskorps samarbejder med Falck om autohjælp, hushjælp, bjærgning, ambulancekørsel og siddende sygetransport. Alle ambulancerne på Ærø er indkøbt hos Falck, og alle ambulanceredderne er uddannet på lige fod med Falcks personale. Derudover hjælper de også med at vedligeholde Falcks ildslukkere, som er placeret rundt omkring på øen, og hvis de ikke virker, sørger Ærø Redningskorps for at skifte dem ud.

Der går ikke mere end 5 minutter, før de rykker ud

Opstår der brand på Ærø, så går der ikke lang tid, før den første brandbil er på vej. Ærø Redningskorps arbejder nemlig ud fra en ambition om, at der ikke må gå mere end 5 minutter, fra de får meldingen, til at brandberedskabet er på vej. For at sikre sig, at dette kan lade sig gøre, har de 21 deltidsbrandfolk fordelt ud på øen, som er klar til at springe til, når det brænder på – bogstaveligt talt. Tid er alt afgørende for skadernes omfang, noget, som de tænker ind i alle sine redningsaktiviteter.

Ærø Redningskorps rykker også ud til andet end brand

Med de mange års erfaring i kufferten og solid opbygning af materiel har Ærø Redningskorps også køretøjer til at rykke ud, hvis der opstår uheld med olie- eller miljøskader. De har også en båd, så de hurtigt kan rykke ud på vandet i tilfælde af drukneulykker.