Tilbygningsprojekter

3 gode råd inden et tilbygningsprojekt

Planlægning inden projektets start

Du kommer bedst fra start ved at planlægge, hvordan din tilbygningskal se ud, og hvad den skal bruges til. Tænk derfor gerne over, hvor meget plads der er behov for nu og i fremtiden: kommer der flere familiemedlemmer til, eller flytter de ældste unger hjemmefra? Ønskes der blot ekstra plads til at have gæster, eller er der behov for et ekstra badeværelse eller køkkenplads?

Da det er en tilbygning til din eksisterende bolig, er det også vigtigt, at denne er i stil med resten af boligen. Derfor skal du være opmærksom på, at der er en rød tråd, så tilbygningen ikke kommer til at fremstå unaturlig og ude af proportioner.

Søg byggetilladelse og overhold krav for tilbygninger

Når man bygger nyt på sin grund, skal man indhente en byggetilladelse til projektet. Du skal derfor sørge for at indhente en byggetilladelse fra din kommune - det kan du gøre elektronisk.

Derudover er det vigtigt, at din tilbygning lever op til krav og regler for tilbygninger. Disse krav og regler kan du orientere dig om i bygningsreglementet, byggeloven samt kommunal- og lokalplaner.

Hvad koster en tilbygning?

Prisen på en tilbygning spænder meget bredt og afhænger af, hvor stor den er, og hvilken funktion den udfylder. Er det blot et soveværelse, eller skal der laves nyt badeværelse eller køkken? Nye installationer til badeværelse og køkken hiver prisen væsentlig op, så det er vigtigt at have in mente.

Prisen pr. kvadratmeter er gennemsnitligt mellem 18.000-22.000 kroner. Det er dyre at få en håndværker fra hovedstadsområdet til at bygge tilbygningen i sammenligning med en håndværker fra Vestjylland. Derfor kan det være en god idé at indhente tilbud hos forskellige håndværkere.