3 gode råd, hvis du skal have bier i haven

3 gode råd, hvis du skal have bier i haven

Den gule og sorte lille ven

Det er en typisk sommermorgen: fuglene synger, solen skinner og du skal til at have din morgenkaffe. Men du hører en underlig summen, når du bevæger dig hen mod soveværelsets vindue for at få noget frisk luft. Der ser du det så: en bikube har fundet sin vej ved siden af jeres vindue, og du lukker forskrækket vinduet igen. Men den gule og sorte lille ven er egentlig nogle af de vigtigste dyr på vores lille planet. Og endnu vigtigere er det måske, at vi faktiske kan avle dem. Så har du mod på, kan du få nogle små bi-venner, der kan gøre verden gladere!

3 gode råd

Det første og måske vigtigste råd er nok, at du bør tilegne dig den essentielle viden om bier og biavl. Dette kan f.eks. gøres vha. et kursus, så du kan blive klædt godt på at have bierne i din have. Du kan med fordel tage kurset inden du får bier i haven, sådan at du har styr på de essentielle teknikker, biernes nødvendigheder og lignende.

Dernæst bør du sørge for at have rigeligt med planter og udstyr inden du får bier i haven. Bierne har brug for nektar og pollen, og ofte mere, end du nok tror. Plant altså haven rigeligt til med blomsterbærende træer, buske og urtevækster. Bærbuske og frugttræer er også gode for bier og ligeledes krydderurter. Planter med enkelte blomster, som ikke er fyldt med kronblade, er oftest mere værdifulde for bierne. Og endnu en gang: husk at have alt udstyr på plads som ny biavler, inden du får bierne!

Det sidste gode råd er, at du bør inddrage naboer, venner og familie. Det ville sjældent genere dine naboer, at du avler bier i din have, men det ville være en god ide at informere dem på forhånd alligevel. Måske ville de også plante flere frugter og bær i haven derefter, og derudover også nyde et glas honning i ny og næ!