Værd at vide inden du går i gang med at male

Når man ønsker at friske hjemmet op, kan man med fordel starte med at få malet sine paneler og vægge. Det giver et helt nyt udtryk i hjemmet og vil få rummet til at føles mere behageligt og lyst at opholde sig i. Med tiden bliver vægge og andre overflader deres slidte hvorfor det er nødvendigt at male indimellem. Det kan også være at du bare gerne vil prøve noget nyt og male din væg i en helt ny farve. Mulighederne er mange men uanset hvorfor du gerne vil male derhjemme kan du læse med her og finde ud af hvad du skal vide inden du går i gang med projektet eller om det måske er en bedre ide at få arbejdet udført af en professionel maler.

Når du selv skal male

Der er ingen vej udenom at det er nødvendigt med grundigt forarbejde inden du begynder at male. Faktisk er størstedelen af malerarbejdet det arbejde du laver inden du går i gang. Selvom der er mange fordele ved at male selv er det essentielt at man har styr på sit håndværk for at opnå det bedste resultat.

Gode råd

• Husk at afdække områderne omkring hvor du skal male. Således undgår du uheldige malerpletter på din sofa eller radiator. Til dette skal du bruge malertape og kan man fordel ligge plastik ud på gulvet.
  • Sørg for at vælge den korrekte maling. Der findes flere forskellige typer maling og alt efter om du skal male inde eller ude samt materialet skal du bruge forskellige typer. Til dette kan du med fordel forhøre dig i en malerbutik eller ringe til en professionel for at få den nødvendige rådgivning.
  • Lap huller og revner i væggen ved at spartle og slibe dem inden du begynder at male. Det er vigtigt at du maler på en jævn overflade for at opnå det bedste resultat.
  • Hvis du skal male din radiator, er det vigtigt at den ikke er tændt mens du maler og den tørre. Ellers risikerer du at malingen revner.

Hvis du ikke selv vil male

Hvis du står overfor at skulle male en hel lejlighed eller andre større projekter kan det være du skal overveje at få hjælp fra en professionel. Her må du gøre op med dig selv om du vil ofre penge på dette og være garanteret et flot resultat eller du foretrækker at gøre det selv og bruge din egen tid og energi mod at spare penge.

Det er svært at sige hvad der er den bedste løsning og der vil afhænge af den konkrete situation.