Udestuer og overdækkede terrasser forlænger sommeren

Udestuer og overdækkede terrasser forlænger sommeren

Det danske vejrs uforudsigelighed gør det svært på forhånd at sige, hvor lang eller kort en sommer, vi har forude, og derved kan det også være lidt usikkert at skulle invitere til udendørs grillfester eller middagsselskaber. En overdækket terrasse eller en udestue giver dig mulighed for at sidde ude tidligere om foråret og senere på efteråret. Det forlænger altså din sommer og din tid udenfor i begge ender, og du behøver i langt mindre grad at skulle bekymre dig om vejret.

En skøn terrasse vil blive som et ekstra rum i huset, og hvis det er en overdækket terrasse eller en udestue, vil du kunne bruge den endnu mere af året. Fra din terrasse eller udestue får du den bedste udsigt til solnedgangen og den flotte danske blå himmel, der er til stede meget af året, men som vi ofte glemmer.

Fordele ved en overdækket terrasse eller udestue

Er du stadig ikke overbevist om, hvor god en idé en overdækket terrasse er? Her giver vi dig 5 hurtige fordele ved at have en overdækket terrasse eller en udestue.

• Du får ekstra plads, og din terrasse eller udestue vil fungere som en forlængelse af hjemmet.
  • Du kan sidde udenfor på alle tidspunkter året rundt.
  • Det vil øge værdien af din ejendom.
  • En overdækket terrasse vil give optimal beskyttelse af havemøbler, udekøkken mm., og giver dig derved mulighed for at indrette med flotte og hyggelige møbler.
  • Det vil sikre dit hus mod vind og vejr, og du vil derved sænke dit energiforbrug.

Indretning og materialer af din overdækkede terrasse

Træk den hyggelige loungestemning med indefra fra stuen og ud i haven, og gør klar til middagsselskaber på din overdækkede terrasse, der ikke længere kun behøver foregå på de varmeste og bedste sommerdage. Ved en overdækket terrasse eller en udestue, skal du ikke bekymre dig om de møbler eller ting, du indretter med, da de alligevel vil være beskyttet for det værste vejr. Det giver dig derved muligheden for at indrette et rigtigt hyggeligt og indbydende rum, der kan have masser af personlighed ligesom resten af dit hjem.

Du kan lave din overdækkede terrasse på mange forskellige måder. Har du endnu ikke valgt, hvilke materialer du vil bruge, giver vi her et par forslag. Vælge fx mellem overdækningsløsninger som:

• Pergola
  • Sejl
  • Planter
  • Fuldt overdækket tag
  • Glas/gennemsigtigt plast

Alle disse muligheder giver forskellige udtryk og den ene løsning kan næsten gøre din terrasse mere huleagtig og hyggelig end den anden. Et alternativ til en overdækket terrasse er selvfølgelig en udestue, der kan ses som løsningen mellem en terrasse og en indendørs stue. Få en udestue med glas hele vejen rundt og få masser af lys ind i huset. Herved får du en slags indendørs haveoplevelse, hvor du lunt og godt kan sidde inde og nyde udsigten til blå himmel og til fuglene i din have.