Rengøring i hjemmet

Ting du skal huske at gøre rent

Rengøring: sjældent sjovt, altid nødvendigt

Rengøring. De færreste nyder det, men næsten alle er enige om, at det er dybt nødvendigt. At svinge en støvsuger, aftørre en vindueskarm eller give køkkenbordet en omgang med en våd klud er bestemt ingen større opgave. Rengøring viser sig derimod fra sin værste side når de genstridige opgaver dukker op – den slags opgaver der kræver lidt mere end en stikkontakt eller en svamp. Vi giver dig her tips med på vejen til tre af de værste: kalk i toilettet, gule/brune aflejringer i kummen og pletter i ovnen.

Kalk i toilettet

Vi starter let – for faktisk er kalk i toilettet slet ikke et større problem. En gængs toilet-rens og 15 minutters tålmodighed, og så er det faktisk klaret. At det er så let som det er, tillader også, at man får gjort det regelmæssigt; selvom det ikke er svært, er det trods alt stadig vigtigt.

Gule og brune pletter

Nu stiger sværhedsgraden. Gule og brune pletter skyldes mere genstridige kalkaflejringer, hvorfor der også kræves en del mere kreativitet og knofedt i rengøringen af disse. Der findes rent ud sagt et væld af “husmortips”, lige fra cola og eddike, til at smide en opvasketabs i kummen.

En effektiv måde at få bugt med det på, kan dog være at bruge en pimpsten – en rug sten beregnet til netop dette formål. Ved brug af denne skubbes vandet først væk med en toiletbørste, hvorefter stenen gøres våd og gnubbes mod de ramte områder. Dette kan ordne nogle af de værste aflejringer.

Effektiv rengøring af ovnen

Vi bevæger os nu fra toilettet og ud i køkkenet. Rengøring af ovnen kræver lidt flere redskaber, end kalk i toilettet gør. Overordnet set skal skidt og snavs skrabes ud af ovnen med f.eks. en glasskraber, hvorefter ovnen kan gøres rent med brun sæbe. Inden du går i seng lægger du så ovnens ribber i blød (uden for ovnen) og placerer en bradepande med vand inde i ovnen. Dagen efter vaskes ovnen med varmt vand og voila - din ovn er nu ren og klar til den næste omgang lasagne.

Bestil privat rengøring og slip for det hårde arbejde

Lyder alt dette som et større arbejde? Rengøring i hjemmet kan være en større mundfuld - især hvis det skal kombineres med arbejde, studier eller andet. Derfor kan privat rengøring være en løsning hvis tiden simpelthen ikke er der. Så er du også helt og aldeles sikker på, at toilet og ovn er skinnende rene efter rengøring.