Skal du have nyt badeværelse? Det skal du vide

Skal du have nyt badeværelse? Det skal du vide

Drømmer du om et nyt badeværelse?

Har du længe gået og drømt om at få bygget et lækkert nyt badeværelse, hvor det hele bare fungerer? Selvom det somme tider kan tage lang tid, er det skønt, når man rigtigt har besluttet sig for at få bygget om i huset, og til dig, der netop har bestemt dig for at få lavet et nyt badeværelse, kommer her en masse gode råd og tips til, hvordan du får den bedste byggeproces og det flotteste resultat.

Skab overblik med god planlægning

Det, der ofte holder folk fra at gå i gang med en ombygning, er alt det rod og kaos, der ofte kommer med. Selvom det ikke er helt let at få, er et godt overblik essentielt for en god byggeproces. Badeværelset er i forvejen det rum, der pr. kvadratmeter er dyrest at bygge om, og en uhensigtsmæssig planlægning kan nemt få det beløb til at stige.

Først og fremmest er det vigtigt at have en klar idé om, hvilket slags badeværelse, du ønsker at bygge. Derfor er det en god idé med en grundig research – så gå amok på og i diverse boligsider og -blade og få indsamlet en masse inspiration til, hvordan dit nye badeværelse skal se ud.

Når du har fået en god idé om, hvordan badeværelset skal se ud, kan du gå i gang med planlægningsfasen. Sørg her for at indhente tilbud og rådgivning fra fagfolk og få lavet aftaler med håndværkere, så snart du kan få noget på plads. I denne fase er det også vigtigt at få styr på forsikringen samt på nogle af de krav og regler, der skal overholdes. Netop disse giver vi et lille overblik over nedenfor.

Disse regler skal overholdes, når du bygger nyt badeværelse

Da badeværelset dagligt udsættes for vand og fugt er der en del krav, der skal overholdes, både når det gælder materialer og udførelse. Hvis ikke badeværelset laves ordentligt, kan konsekvenserne hurtigt vise sig i form af fugt- og vandskader, der kan være meget dyre at udbedre.

For at undgå alvorlige skader er det lovpligtigt at få udført store dele af bygningsarbejdet af autoriserede håndværkere. Ved et nyt badeværelse skal du derfor både have fat i en autoriseret vvs-installatør og en autoriseret elinstallatør. Med autoriserede håndværkere er du sikker på også at få materialer, der lever op til de strenge krav. Du skal ikke bruge nogen byggetilladelse, med mindre badeværelset skal opføres i en ny tilbygning eller en ubeboet 1. sal.