Silikone til alle formål

Silikone til alle formål

Det er ikke alle, der er klar over det, men silikone (det bløde, gummiagtige middel skabt af silicium) bliver brugt i et hav af forskellige industrier. Silikone er et utroligt alsidigt materiale, der i modsætning til fx kunstgummi ikke indeholder de klassiske opløsnings- eller blødgørende midler, og det gør silikone til et helt særligt materiale. Eftersom de ikke indeholder nogen af disse midler, forbliver det forholdsvist blødt, varmebestandigt og yderst slidstærkt. Det vil sige, at det også holder sin form og konsistens, selvom det bliver opvarmet, og det er med til at gøre det til et særligt dygtigt materiale til alt fra implantater og andet kirurgi samt isolering og køkkenredskaber.

Sådan anvendes silikone i dag

Når man taler om silikone, tænker langt de fleste nok på silikoneimplantater, der bliver brugt i kosmetisk kirurgi. Men silikone har mange andre anvendelser grundet sin varmebestandighed, isolationsevne og resistens overfor kemiske produkter. Det gør den fx ideel til udvinding af køkkenredskaber, da den ikke smelter i mødet med varme fødevarer og er fødevaregodkendt, da den ikke er tilføjet nogen skadelige midler. Derudover har den dén elasticitet, som man kender fra andre gummi-agtige produkter, samtidig med at den bevarer en vis fasthed. Silikone anvendes også til isolering i fx tupperware-produkter samt i erhverv, hvor man har brug for lufttæt pakning eller tæt sammenføjning af materialer. Silikone er derfor at finde langt flere steder og i langt flere produkter, end de fleste går og regner med.

Her er silikones bedste egenskaber

Hvis man fortsat er en smule i tvivl om, hvad silikone er for et vidunderprodukt, har vi her samlet en oversigt over de bedste egenskaber ved silikone – måske du kunne få nye idéer til, hvordan det kan anvendes:

• Silikone slipper let overflader, men glider ikke af
  • Det er modstandsdygtigt over for UV-lys og statisk elektricitet
  • Det kan tåle temperaturer helt ned til minus 60 grader og til plus 180 grader
  • Silikone er syrefri og fødevaregodkendt
  • Kan steriliseres efter behov

Silikone er altså noget af en multitasker, og du vil hurtigt opdage, at det er at finde langt flere steder end i kirurgiske implantater.