Sådan undgår du gule tænder

Sådan undgår du gule tænder

Mange mennesker kender til problemet med at have gule tænder. Og selvom folk på film altid har det hvideste tandpastasmil, så er det langt fra normen. Mange har nemlig en naturlig tendens til at udvikle gule tænder. Derudover er det også en del af aldringsprocessen, hvilket gør det uundgåeligt. Det kan dog også skyldes dårlig mundhygiejne, hvis du for eksempel ikke børster tænder dagligt, eller hvis du spiser eller drikker fødevarer, der misfarver tænderne. Her får du nogle råd til, hvordan du selv og din tandlæge kan bidrage til at afhjælpe gule tænder. Så du også kan få så hvide tænder som muligt og blive glad for dit smil.

Dette skal du holde dig fra

Inden du beslutter dig for at få en tandblegning for at slippe af med dine misfarvede eller gule tænder, er der først og fremmest en masse fødevarer, du kan undgå at indtage. De kan nemlig bidrage til både at give tandproblemer som huller i tænderne, men de kan også være grunden til dine gule tænder. Du kan blandt andre sørge for at holde dig fra følgende:

• Syrligt frugt og grønt
  • Tobak. Cigaretter og lignende kan resultere i nikotinrester på dine tænder, hvilket gør dem gule.
  • Kaffe og te, da de begge indeholder farvestoffer, der kan sætte sig på tænderne.
  • Syreholdige drikke som sodavand og juice kan misfarve dine tænder på grund af det høje syreindhold, der er skadeligt for tændernes overflade.
  • Surt slik er desuden skidt for emaljen, især hvis du har det i munden i længere tid ad gangen.

Få hvide tænder igen med en tandblegning

Hvis du allerede har fået misfarvede tænder, er der også nogle ting, du kan gøre for at gøre dem hvide igen. Du kan for eksempel få udført en tandblegning hos din tandlæge. Det fungerer således, at midlet carbamidperoxid placeres på tænderne, hvorefter der sker en let ætsning af dem. Dette gør, at tænderne igen efter en behandling fremstår hvide. Foruden en tandblegning kan du selv sørge for at holde misfarvningen nede ved at børste tænder to gange dagligt og bruge tandtråd.