Sådan passer du godt på dine tænder

Få stærke tænder

Dine tænder skal gerne holde hele dit liv og hjælpe dig med at tygge din mad ordentligt. Derfor er det også en god ide at passe godt på dem, så de ikke bliver slidt, eller du får huller i dem. Dårlige tænder kan nemlig medføre en ringere livskvalitet for dig. Du kan opretholde en sund mundhygiejne på forskellige måder. Derfor får du her nogle gode råd til, hvordan du nemt kan bevare et pænt og hvidt smil ved at huske nogle små ting i hverdagen.

Følg disse råd:

For at kunne bevare en sund mundhygiejne, kan du blandt andet sørge for at følge disse trin:

• Først og fremmest bør du huske at gå til tandlægen jævnligt. Det bedste vil være at besøge din tandlæge mindst en gang om året og gerne flere. Derved er du sikker på at tage de værste problemer i opløbet, så de ikke udvikler sig yderligere.
  • Husk at børste dine tænder to gange dagligt for at rense madrester fra dagens måltider ud af tænderne. Det kan være en god ide at gøre dette i to minutter ad gangen, så du er sikker på at få det hele med.
  • En god ide er desuden at supplere tandbørstning med tandtråd, da dette fjerner rester og bakterier fra tænderne.

Mange har det med at spare tandlægebesøget væk, men dette kan blive dyrt i længden, hvis du får brug for flere tjek eller dyre indgreb.

Se din tandlæge jævnligt

Udover de ovenstående tips, er det allervigtigste råd til dig i forbindelse med din mundhygiejne at gå til tandlægen. Din tandlæge er ekspert på området og kan altid finde frem til forskellige problemer, der kan opstå med dine tænder. Kontakt din nærmeste tandlæge, hvis du oplever tandpine eller ikke har været hos tandlægen i over et år.