Her er alt du skal vide om omregistrering af din bil

Sådan omregistrerer du din bil

Hvad er en omregistrering, og hvorfor er det vigtigt?

En bil skal omregistreres, hvis du har købt eller solgt den brugt. Grunden til, at man skal omregistrere sit køretøj, er fordi, at man skal oplyse ejerforholdene til det offentlige motorregister. Det er købers ansvar at omregistrere bilen indenfor 3 uger, og hvis ikke dette sker, hænger sælger på afgifter og ansvarsforsikring på bilen.

En omregistrering bør ske hurtigst muligt efter købet. Hvis ikke omregistreringen eller afmeldingen sker indenfor fire hverdage, kan sælger anmode om afmelding hos Skat.

Det er heldigvis ret nemt at omregistrere bilen

Står du overfor et køb af en brugt bil, men ved ikke så meget om at omregistrere en bil, så bare rolig. Det er heldigvis ikke så svært at gøre. Der er to måder, du kan foretage en omregistrering på:

• Omregistrering online
  • Omregistrering hos et af motorstyrelsens motorcentre

Digital omregistrering – den nemmeste metode

Den nemmeste metode er at gøre det online med NemID. Du skal bare logge in på tastselv.skat.dk og registrere det i Motorregistret under ”Motor og Motorregister” og ”Registrering og Privat ejer/brugerskifte”. Til digital omregistrering skal du bruge bilens registreringsattest, da den indeholder nogle numre, der skal indtastes, før omregistreringen kan gennemføres. Derudover skal du have dit betalingskort klar.

Husk at dobbelttjekke de indtastede informationer, da det ikke kan rettes, hvis du har trykket ”godkend” – ellers må du starte forfra. Når du er færdig, modtager du en digital kvittering, og den nye registreringsattest modtager du indenfor 2 uger.

Omregistrering hos Motorstyrrelsens motorcentre

Man kan også foretage omregistreringen via et af Motorstyrrelsens fire motorcentre, der ligger i Aalborg, Aarhus, Odense og Høje-Taastrup. Du kan også gøre det via en nummerpladeoperatør – de fleste bilforhandlere og synshaller er også autoriserede nummerpladeoperatører.

Du skal huske at medbringe bilens originale registreringsattest samt dokumentation for ansvarsforsikring og billedlegitimation såsom kørekort eller pas.

Hvad koster omregistrering af bil?

Vælger du at omregistrere online med NemID koster dette 340 kr. Hos Motorstyrrelsens motorcentre eller en autoriseret nummerpladeoperatør betaler man 380 kr. + et gebyr. Gebyret betaler den personlige betjening, og det ligger på 100 kr. hos Motorstyrrelsen, mens det kan variere hos nummerpladeoperatøren. Undersøg derfor eventuelt dette, inden du vælger udbyder til at foretage omregistreringen. Den billigste løsning er dog at omregistrere bilen online, og så tager det kun få minutter.