Så tit skal du foretage et hjulskifte

Så tit skal du foretage et hjulskifte

Sommerdæk eller vinterdæk?

I Danmark skifter vejret ofte – det kan regne i juni og sne i september. Derfor kan det være svært at finde ud af, hvornår det er tid til at skifte fra sommerdæk til vinterdæk. Kører du på helårsdæk, behøver du ikke at få foretaget hjulskift. Har du derimod sommerdæk på i de kolde måneder, er der mange gode grunde til, at du skal skifte over til vinterdæk. Vinterdæk giver nemlig din bil et bedre vejgreb, så du ikke risikerer at glide rundt på kørebanen. Derfor bør man som udgangspunkt få foretaget et hjulskift, når temperaturen begynder at falde til under 7 grader. Her begynder regn, slud eller frost at lægge sig på vejbanen – og det kan blive farligt for bilisten, hvis man ikke har de rette dæk på. Når det begynder at blive varmere, er det vigtigt, at man skifter tilbage til sommerdæk. Dette skyldes, at sommerdæk har en kortere bremselængde end vinterdæk, hvilket betyder, at de ikke bliver slidt op så hurtigt som vinterdæk. Herudover kan du også spare brændstof ved at få foretaget et hjulskift til sommerdæk, da denne type dæk er lavet af hårdt gummi.

Sådan genkender du forskellen på hjulskift og et dækskift

Hjulskift og dækskift – det er vel det samme? Som udgangspunkt er svaret nej. Når man skal have foretaget et hjulskift, kan man selv varetage opgaven. Mange har deres vinter- og sommerdæk til at ligge i garagen, så de hurtigt kan få dækkene skiftet, når sæsonen skifter. Skal man imidlertid have foretaget et dækskift, skyldes det, at dækkene på bilen er slidt helt op. Det betyder, at man ikke længere kan køre på de gamle dæk. Derfor er man nødt til at investere i nogle helt nye. Har man haft en bil i mange år eller købt en brugt bil med dæk med i prisen, er det en uundgåelig udgift. Det kan dog betale sig at købe nye dæk fremfor at køre på gamle, da de kan forårsage ulykker, hvis de ikke bliver skiftet i tide.

Derfor skal du vælge et professionelt autoværksted

Skal man have foretaget et hjulskift, vælger mange at tage opgaven i egen hånd. Har man erfaringen, kan man også let give sig i kast med et hjulskift. For langt de fleste kan det dog være en god idé at tage til et professionelt autoværksted, som hurtigt og sikkert kan skifte hjulene. Ved at køre til et autoværksted som f.eks. Mr. Autocenter i Virum og omegn slipper man nemlig for besværet selv. Et professionelt autoværksted har både den fornødne erfaring og fornuftige priser, der er godt givet ud af den enkelte bilist, der gerne vil have et ordentligt resultat. Har man et fast autoværksted, kan man få foretaget dækservice regelmæssigt – så er man sikker på, at bilen kører solidt på vejbanen hele året rundt.