Rustvognens historie

Rustvognens historie

Rustvogne har en lang og interessant historie, og det særlige køretøj har været brugt til forskellige formål gennem flere hundrede år. Der er flere forklaringer på, hvorfor det hedder en rustvogn,men to af dem synes mere sandsynlige en andre. For det første mener man, at ordet rustvogn stammer fra det militære begreb: rustning. Det vil give god mening, da rustvognen i sin tid blev brug til at transportere militærets udrustning – men det var ikke det eneste, militæret brugte den til. Rustvognen blev nemlig også brugt til at tale faldne soldater med tilbage, hvormed den for første gang blev relateret til døden. Derudover er der nogen, der emner, at begrebet rustvogn kommer fra hollandsk, hvor ”rust” betyder hvile. I Holland kalder man fx også en kirkegård for en ”rustplaats”. Uanset, hvilken historie der er den rigtige, har rustvognen altså tidligt i sin historie været forbundet til døden. I dag er det også sådan, vi kender rustvognen. Den bliver brugt til kistetransport i forbindelse med begravelse og bisættelser, og Danmark brugte rustvognen til dette formål for første gang i 1926.

En mere diskret transport til de døde

Den første rustvogn blev bygget i 1909, og den blev designet til at være mere diskret og mindre opsigtsvækkende end de traditionelle hestevogne. Det gjorde man, fordi man ønskede at have en mere diskret vogn til at transportere afdøde ud af respekt for alvoren af afskeden. I begyndelsen var rustvognen noget eksklusivt og særligt, der kun var til rådighed for nævneværdige personer og rigere klasser. I dag findes rustvognen dog over hele verdenen og er blevet tilgængelig for alle, der ønsker at benytte dem i forbindelse med begravelser.

En stor del af begravelseskulturen

Rustvognens historie fortæller os derfor, at begravelsesrustvognen blev opfundet for at sikre en mere værdig og respektfuld transport af afdøde. Derfor er rustvognen også en stor del af begravelseskulturen verden over, og det vil den formentlig være langt ude i fremtiden. Der findes en række forskellige typer af rustvogne, der er designet til at imødekomme forskellige behov. Det kan fx være i forbindelse med, at et ægtepar er gået bort samtidigt, og man ønsker at fragte dem væk fra begravelsen i den samme vogn. I det tilfælde kan man finde rustvogne, der har plads til mere end én kiste. Rustvognen vil formentlig blive ved med at udvikle sig igennem årene for fortsæt at kunne være det bedste valg for pårørende verden over.