Oplev Sønderjylland og bo på et historisk hotel

Oplev Sønderjylland og bo på et historisk hotel

Sønderjylland er en populær feriedestination for danskere og tyskere såvel som resten af verden. Der er noget helt særligt over Sønderjylland, som gør det til et fantastisk sted at rejse alene, med familien eller gode venner, og det er måske, fordi Sønderjylland er et sted rig på historie. Overalt finder du historiske mindesteder, en smuk bibeholdt natur og andre attraktioner, der er bygget om omkring Sønderjyllands historie samt deres nye identitet som turistattraktion. I dette indlæg vil du blive klogere på, hvad du kan foretage dig i Sønderjylland og særligt på Als, hvad der gør det til et historisk mindeværdigt sted, og hvordan du finder det bedste hotel på Als.

Det historiske Sønderjylland

Engang var Sønderjylland - eller Slesvig – et selvstændigt herredømme under den danske konges myndighed. Ved genforeningen i 1920 blev Sønderjylland dog en del af det danske kongerige, hvilket det har været lige siden. Fordi Sønderjylland ikke altid har været en del af det danske kongerige, har de deres helt egen kultur og historie, som mange drager syd på for at opleve. Sønderjylland er i dag hjem for tre ud af Danmarks syv UNESCO verdenssteder, og det er derfor det perfekte sted at besøge, hvis du ønsker at mærke historiens vingesus gennem smukke steder og attraktioner.

Hvad skal du opleve i Sønderjylland?

Det er naturligvis oplagt at besøge de tre UNESCO verdenssteder, der befinder sig på Sønderjylland. Det er et perfekt område at starte for dig, der ønsker at krydse alle syv af din oplevelsesliste. De tre verdenssteder er:

• Vadehavet: er Danmarks største nationalpark og er på mange måder et storslået naturområde, der først og fremmest skal opleves. Vadehavet er et af verdens mest værdifulde tidevansområder med helt afgørende betydning for fugle, fisk og havpattedyr.
  • Jellingestenene: er Danmarks dåbsattest. Her er Harald Blåtand for første gang mejslet navnet på vores land i en stor runesten, hvorfor den i dag kaldes Danmarks dåbsattest.
  • Christiansfeld: er en helt unik by fra 1773. Det er Europas bedst bevarede moraviske by, og der produceres fortsat i dag de honningkager, som byen længe har været kendt for.

Hvis du planlægger at opleve det historiske Sønderjylland, kan du med fordel gøre det, mens du er indlogeret på det smukke hotel Baltic på Als. Hotellet har stået siden 1875 og lige nedenfor hoveddøren finder man den historiske Genfarmsti, der blev etableret i genforeningsåret.