Majs og dets mange anvendelsesmuligheder

Majs, også kendt som majs, er en vigtig kornsort, der anvendes i mange dele af verden. Det er en græsart, der stammer fra Mellemamerika og blev først domesticeret for ca. 10.000 år siden af de oprindelige folk i Mexico. Majs dyrkes i stort omfang på alle kontinenter undtagen Antarktis, og den findes i næsten alle former og kulturelle retter i hele verden. Det er en meget alsidig afgrøde, der anvendes til alt fra dyrefoder til menneskeføde. Majs kan spises som grøntsag, bruges i supper eller gryderetter, tørres og males til mel til bagning og brygning eller fermenteres til alkoholiske drikkevarer som tequila. Det bruges også til at fremstille ethanol.

Majs som fodder til dyr

Majs er en meget alsidig afgrøde, der bruges til at fodre både mennesker og dyr. Husdyr som kvæg, får, svin og høns kan alle have gavn af at spise fodermajs. Ud over at give næring er det en billig fodder form til dyr hvorfor det ofte er det foretrukne valg.

Blandt mennesker er majs også en hit

Majs bruges i mange retter rundt om i verden. Fra Nordamerika til Central- og Sydamerika og endda Asien er majs blevet brugt i århundreder som en vigtig fødevarekilde. Her er nogle af de forskellige typer af retter, der indeholder majs og gør brug af dens særprægede smag

- Majsbrød: Cornbread er en populær ret i USA og dele af Mellemamerika og er en type brød lavet af friskmalet eller tilberedt masa harina, som ligner majsmel. Cornbread kan serveres som tilbehør til krydrede retter som chili con carne eller serveres alene med smør og honning

- Polenta: Denne traditionelle ret fra Italien er lavet af kogt majsmel og kan serveres med forskellige slags kød, ost og grøntsager. Den har en blød konsistens, der passer til mange typer saucer eller kan nydes alene som tilbehør

- Tamales: Disse mexicanske retter er normalt lavet med en masa-dej, der spredes ud over blødgjorte majsskaller og derefter fyldes med forskellige ingredienser. Kød, ost, grøntsager eller en hvilken som helst kombination kan bruges til at skabe denne lækre ret

- Corn Fritters: Disse fritter er lavet af malet eller tilberedt masa harina blandet med forskellige andre ingredienser som f.eks. æg.

Majs er altså en kornsort, der anvendes i mange dele af verden til menneske- og dyrefoder. Det er kun fantasien der sætter grænser når det kommer til madlavning med majs. Hvis du er blevet nysgerrig på de mange muligheder, kan du med fordel kaste dig ud i at lave en af ovenstående retter indeholdende majs!