Kiropraktor – smerter og nedsat funktion i muskler og led

Kiropraktor – smerter og nedsat funktion i muskler og led

Hvis du ikke selv har været til kiropraktor, så kender du garanteret nogen, der har. Kiropraktik er et sundhedsfag, som mange danskere har taget interesse i – både som behandler og patient –, men det er ikke alle, der er helt indforstået med, hvad de egentlig laver. Helt basalt set uddanner kiropraktorer sig med det formål at få særlig viden om, hvordan man behandler smerter, idrætsskader og diskusprolaps for at hjælpe dig med at genvinde funktion i de udsatte muskler og led. I dette indlæg vil du blive klogere på kiropraktorfaget, hvad en kiropraktor egentlig er, og om en tur til kiropraktor kunne gøre en forskel for dig.

Kiropraktorer er uddannet til at diagnosticere problemer

Når folk oplever, at de har vedvarende smerter i ryggen eller nakken, har slem hovedpine eller smerter i de store muskelgrupper, så bliver de ofte anbefalet at gå til kiropraktor – og det er der god grund til. I løbet af kiropraktorers fem år lange uddannelse er der særligt fokus på at uddanne dem til at kunne finde ud af, hvad der præcist er galt. Og langt de fleste, der lever med daglige smerter, ønsker jo først og fremmest at finde ud af, hvor smerterne er opstået, og det kan en kiropraktor hjælpe dig med.

Hvordan ser en behandling ud

Under din første behandling vil du og din kiropraktor have en dybdegående samtale om dit problem for at finde ud af, hvordan det er opstået, hvor længe du har haft det og lignende. Enhver behandling er naturligvis skræddersyet efter dine behov, problemer og begrænsninger, men der er visse greb, som kiropraktorer oftest benytter sig af. Her får du en indsigt i de typiske greb i kiropraktorfaget:

• Manipulation og mobilisering: Manipulation og mobilisering knyttes ofte til lyden af det sagnomspundne ”knæk”. Det er dog blot et udtryk for, at leddet, der arbejdes på, bliver manipuleret med det formål at øge bevægeligheden.
  • Træning og øvelser: Du vil ofte få træningsøvelser med hjem, så du kan lære at bearbejde dine smerter på egen hånd.
  • Akupunkturnåle: Akupunktur er med til at fremkalde kroppens naturlige evne til at afhjælpe problemer i led og muskler, så de kan genvinde en naturlig balance.

Opsøg altså en kiropraktor, hvis du oplever vedvarende smerter i led og muskler.