Hvorfor en boblende te har taget Danmark med storm

På trods af et stadigt stigende udvalg af forskellige cafémuligheder, har konceptet bubble tea formået at vinde frem i Danmark og efterhånden taget landet med storm.

Historien bag bubble tea

Siden den første bubble tea-butik åbnede i Danmark, er fænomenet eksploderet herhjemme. Men hvordan kan det være? Historien om bubble tea går helt tilbage til 1980’ernes Taiwan og er på det asiatiske kontinent langt fra en ny opdagelse. Men der skulle altså gå et par årtier, før den første bubble tea-butik fik dagens lys at se i vores land. Det skyldes måske den, for os, anderledes smagssammensætning af te, sirup, juice, mælk eller plantedrik og ikke mindst de såkaldte tapioca-perler, der sammen med skummet fra en god rystelse af drikken udgør boblerne i bubble tea. Den sene landvinding er dog ikke ensbetydende med mindre popularitet, snarere tværtimod. Nu kan du nærmest finde en bubble tea-butik på hvert gadehjørne.

Et par milepæle, der har givet vind i sejlene for bubble tea

Flere forskellige faktorer har spillet ind i bubble tea’s succesfulde indtræden på det danske marked:

• 2012: første bubble tea-butik åbner i Danmark
  • 2019: En udbredelse af videoer på det sociale medie TikTok gav formentlig den ekstra vind i sejlene, der skulle til, for fuldstændigt at etablere fænomenet i såvel Danmark som andre europæiske lande.
  • Globalisering generelt: bubble tea’s succes viser, at der i Danmark er en fortsat interesse for at udvide sin smagshorisont gennem anderledes og eksotiske sammensætninger af smage og produkter.

Bubble tea - opskriften på den populære tedrik

Den kolde drik, lavet på sort eller grøn te, er nu en forankret del af kulturen i Taiwan. Men hvis der endnu ikke er flyttet en bubble tea-butik ind ved siden af dig her i Danmark, så vil du også sagtens kunne lave den boblende te helt selv. Produkterne, du skal bruge, kan f.eks. findes i asiatiske butikker eller online, hvor der både sælges sammensatte pakker og forskellige produkter til en lige så smagfuld bubble tea-oplevelse. F.eks. skal der bruges specielle sugerør, der er store nok til at opfange geléperlerne. Derudover kan du også finde specifikke tapioca-perler, din favoritsirup og forskellige muligheder for topping. Alt sammen for at få den helt autentiske oplevelse af det populære koncept – bare derhjemme.

Desuden findes der et utal af videoer på internettet, du kan bruge som guide, hvis du skulle få lyst til at kaste dig ud i din egen bubble tea-produktion.