Hvordan vælger man den rigtige autostol

Hvordan vælger man den rigtige autostol

Hvilken autostol skal du vælge?

Som kommende eller nybagte forældre er der en frygtelig masse områder, som I skal sætte jer grundigt ind i. Indkøbslisten med ting til jeres kommende barn er uendeligt lang. Den rummer bl.a. en bæresele, paraplyklapvognog meget mere. Det kan være tæt på uoverskueligt at få styr på det hele. Men I må skridt for skridt arbejde jer igennem samtlige punkter, for terminsdatoen nærmer sig langsomt men sikkert.

En helt afgørende genstand, som I skal anskaffe jer, er en god autostol. Det er smart at købe en autostol i god tid, da den vil komme i brug allerede på vejen hjem fra hospitalet efter fødslen.

Der findes et hav af forskellige typer stole at vælge imellem, og udvalget kan være lidt af en jungle at navigere rundt i. Sikkerheden bør naturligvis være jeres primære fokus i den forbindelse.

Et godt bud på en gennemtestet og sikker autostol er en såkaldt I-size autostol. Denne stol kan anvendes bagudvendt, hvilket er lovpligtigt de første 15 måneder af babyens liv. Derudover kan en I-size autostol monteres med isofix, som er den absolut sikreste løsning.

Hvordan skal autostolen monteres?

Måske ved I endnu ikke, hvad isofix er. Men det bliver I heldigvis klogere på her. Isofix er nemlig et monteringsbeslag, som bevirker, at autostolen sidder ekstra godt fast på sædet i bilen. Nogle autostole kan også sættes fast med selemontering, men denne mulighed er bare ikke ligeså stabil og sikker, som hvis I benytter isofix.

Som nævnt ovenfor er det et lovkrav, at I monterer autostolen, så den er bagudvendt til at begynde med. Når jeres barn runder den 16. måned, kan I selv vælge, om stolen fortsat skal vende sådan, eller om I ønsker den fremadvendt for eftertiden. En bagudvendt autostol er lovpligtig i starten, fordi påvirkningen ved et eventuelt sammenstød fordeles bedre ved denne siddeposition.

Hvis I placerer autostolen på forsædet, er det desuden helt afgørende, at I får slået airbaggen fra. Det gælder uanset, hvilken vej autostolen vender.

Er autostolen sikkerhedsgodkendt?

Tjek altid for sikkerhedsgodkendelse inden køb. En autostol er sikkerhedsgodkendt, hvis den lever op til alle EU's sikkerhedskrav. Den omtalte I-size autostol er en af de godkendte autostole. I kan desuden holde øje med, om autostolen har et ECE-mærke.