Hvordan skal jeg behandle mit trægulv?

Hvordan skal jeg behandle mit trægulv?

Hvis du ikke behandler dit trægulv, har det let mulighed for at blive plettet af væske, snavs og skidt. Hvis du giver gulvet en professionel gulvbehandling mod disse ting, vil det blive nemmere for dig at holde rent samt vælge det udseende, du ønsker, at trægulvet skal have.

Hvor ofte du skal overfladebehandle dit trægulv, skal bestemmes ud fra, hvor meget det bruges. Man taler typisk om, at det kan være fordelagtigt at behandle det en gang om ugen, og det er derudover også afgørende, at gulvet støvsuges samt vaskes med rengøringsmidler, også for at det forbliver modstandsdygtigt over for skidt og snavs.

Hvad skal der tages hensyn til, når du vælger træbehandling?

Når du skal vælge den træbehandling, der passer til dit gulv, skal du bl.a. tage hensyn til følgende faktorer:

• Hvor meget slid området, der skal behandles, udsættes for. Hertil skal det nævnes, at trappetrin f.eks. slides hurtigere end gulve, hvorfor lak kan være en god løsning.
  • Hvilken træsort er gulvet lavet af?
  • Hvilket udseende ønsker du, at gulvet skal have?

Hvilke behandlingsformer findes der til trægulvet?

Ludbehandling:

Hvis du har et nyafslebet trægulv derhjemme, som du ønsker skal bevare sit lyse udseende, skal gulvet ludbehandles, eftersom lud hæmmer træets naturlige gulning. Du skal dog være opmærksom på, at en ludbehandling ikke kan stå alene, og gulvet skal derfor sæbe- eller oliebehandles efterfølgende.

Sådan gør du:

• Fordel luden på det rene, tørre gulv med rulle, pensel eller svamp.
  • Slib derefter overfladen let, når gulvet er tørt efter cirka 8 timer.
  • Støvsug gulvet grundigt, så det er klar til den følgende behandling i form af sæbe eller olie.

Sæbebehandling:

Hvis du er ejer af et gammelt trægulv med rustikke brædder, er en sæbehandling af gulvet en god løsning, der giver en flot, naturlig overflade.

Når gulvet er sæbehandlet, vil det være relativt modstandsdygtigt, men du skal være opmærksom på, at det kræver vask oftere sammenlignet med olie- eller lakbehandlede trægulve.

Hvis gulvet allerede er ludbehandlet, kan du med fordel vælge en speciel sæbe, der er tilsat hvidt pigment, hvilket fremhæver det hvidskurede udseende, som ludbehandlingen har givet.

Sådan gør du:

• Bland sæbe med vand efter gældende anvisninger
  • Fordel sæben på det rene trægulv i et jævnt lag med gulvklud, moppe eller kost
  • Tør gulvet efter med en hårdt opvredet klud

Oliebehandling:

Hvis du behandler dit gulv med olie, er det vigtigt, at du bruger en hærdende olie. Denne type olie er tilsat en hærder, som får olien til at tørre op med en hård og slidstærk overflade. Den hærdende olie kan både fås med og uden hvidpigmentering. Den hvidpigmenterede olie bruges på ludbehandlede lyse træsorter, hvilket vil forstærke det hvide look.

Bemærk dog, at oliebehandling ikke giver en lige så stærk overflade som lak, men den er til gengæld nemmere at friske op på de områder af gulvet, der bliver meget slidt.

Sådan gør du:

• Gør træet rent og lad det tørre.
  • Påfør olien og lad den stå i 30 min. cirka.
  • Tør overskydende olie væk med klud.
  • Vent et døgn og slib efter med slibefilt.
  • Giv gulvet yderligere 2 tynde lag olie med 6-8 timers mellemrum.
  • Poler gulvet med skuresvamp mindst 6 timer efter sidste lag olie.
  • Tør slutteligt gulvet af med fnugfri bomuldsklud.

Lakering af gulv:

Lak giver gulvet en slidstærk overflade i mat, halvblank eller blank, og fordelen ved denne form for behandling er, at gulvet er let at holde rent. Dog skal det bemærkes, at det er vigtigt at påhøre ny lak, inden det gamle lag er slidt igennem.

• Gør gulvet rent.
  • Påfør lakken.
  • Lad lakken tørre i nogle timer.
  • Slib manuelt med slibepapir.
  • Påfør 2-3 lag lak.

Maling af trægulv:

Det kan være meget fordelagtigt at gribe penslen, hvis du er i besiddelse af et ældre hærget trægulv, hvorved du kan give dit gulv nyt liv.

Under behandling er det vigtigt at holde god ventilation, hvis du benytter terpentinfortyndet maling.

Sådan gør du:

• Spartl huller og revner ud med spartelmasse. Slib derefter reparationerne jævne med overfladen.
  • Gør gulvet rent, og lad det tørre inden maling.
  • Mal første gang med egnet grundmaling.
  • Påfør malingen med bred pensel eller rulle.
  • Lad malingen tørre og mal anden gang.