Hvordan bliver man VVS-installatør?

Hvordan bliver man VVS-installatør?

Når du har hænderne skruet godt på

Uddannelsen som VVS-installatør er for dig, der kan lide at være praktisk og få noget for hænderne. Når du læser VVS, lærer du, hvad det vil sige at beskæftige sig med rør, installationer og vandtilførsel i bygninger. Du bliver undervist i teori og praksis i emner som varmeteknik, forsyningsanlæg, energieffektivitet og meget mere. Ved at vælge uddannelsen som VVS-installatør får du desuden redskaber til at varetage arbejdsopgaverne på egen hånd såvel som at rådgive og installere diverse anlæg, rør og lignende. Efter uddannelsen kan du vælge at starte egen forretning som selvstændig eller søge arbejde i en installationsvirksomhed. Du kan også komme til at arbejde som VVS-tekniker eller som rådgiver i et ingeniørfirma. Mulighederne er mange.

Sådan uddanner du dig til VVS-installatør

For at komme til at arbejde som VVS-installatør skal du have en folkeskoleeksamen. Herefter er den første grundsten i uddannelsen at tage VVS energi-uddannelsen. Denne uddannelse tager typisk omkring 3,5 til 4 år, men det afhænger af den enkeltes skoleniveau. Uddannelsen kan tages på erhvervsskoler rundt omkring i Danmark. Når du er færdiguddannet, skal du tage den tekniske uddannelse kaldet VVS-installatør, som tager 2 år og kan tages på 8 skoler i Danmark. Denne uddannelsesretning fungerer som et springbræt til at blive overmontør, starte eget firma eller blive projektleder.

Forskellen på erhvervsuddannelserne

Det kan være svært at finde rundt i, hvad de forskellige erhvervsuddannelser indebærer. Der er dog nogle grundlæggende forskelle, som man kan bruge som huskeregler, når man skal vælge uddannelse. Når du læser til VVS-montør eller VVS-tekniker, bliver du på erhvervsuddannelsen. Forskellen mellem de to retninger er, at du arbejder med VVS og montering som VVS-montør og med vand og varme som VVS-tekniker. Uddannelsen som henholdsvis VVS-installatør og blikkenslager er videreuddannelser. VVS-installatøren er den højeste titel, du kan få inden for faget.