Hvor ofte kommer dit kæledyr egentlig til dyrlæge?

Hvor ofte kommer dit kæledyr egentlig til dyrlæge?

Vores kæledyr fortjener at få den korrekte pleje og de bedste vilkår for at leve et godt liv. Derfor er det vigtigt, at vi tager os godt af dem, og tager dem regelmæssigt til dyrlægen. Den generelle anbefaling er, at kæledyr ser en dyrlæge mindst en gang om året til en årlig sundhedsundersøgelse. Her udføres en større undersøgelse, hvor dyrets sundhed og eventuelle risici for sygdomme gennemgås. Denne er ofte meget effektiv til at opdage sygdomme tidligt i forløbet og finde helbredsmæssige udfordringer, som skal behandles, inden de udvikler sig.

Hvorfor er det vigtigt at gå til dyrlæge?

Det er vigtigt at tage sit kæledyr med til en dyrlæge, da dyrlægen kan opdage tegn på sygdomme, som man ikke selv har mulighed for at se. Her kan dyrlægen også undersøge racespecifikke sygdomme, og sætte ind med specielle undersøgelser, som er baseret på viden om den enkelte race og dennes udfordringer med specifikke sygdomme.
Derudover tilbyder mange dyrlæger at se dine kæledyr hvert halve år, når dyret kan betegnes som senior. Det er nemlig ofte her, de fleste dyr vil udvikle sygdomme eller kroniske lidelser, som vil plage dem senere hen. Sundhedsundersøgelsen tager højde for dyrets alder og vægt, samt udgangspunkt i dyrets eventuelle tidligere sygdomsforløb.

Hvad koster en sundhedsundersøgelse?

Prisen for en sundhedsundersøgelse varierer fra dyrlæge til dyrlæge.
De fleste undersøgelser udføres i forbindelse med, at dyret skal have en vaccine og prisen for dette er derfor ofte samlet. Hos Trekantens Dyrlæger vil prisen også variere alt efter, hvilken vaccine dit kæledyr skal have. Her spænder prisen fra 687 kroner til 942 kroner. Du kan altid kontakte din dyrlæge, når du bestiller tid og høre om prisen på forhånd.
Finder dyrlægen noget under undersøgelsen, som skal behandles, vil prisen selvfølgelig være en anden, alt efter hvilken behandling dyrlægen anbefaler.