Gulvafslibning

Hvilke gulve kan slibes

Bør du slibe dit gulv?

Et trægulv bringer store mængder af glæde til et hjem, men dette sker ikke altid uden lidt arbejde. Gulve bliver slidt med tiden, og det er i disse tilfælde, at man begynder at overveje en gulvafslibning. Inden du bevæger dig ud i denne ide, er det dog vigtigt lige at finde ud af, hvorvidt dit gulv overhovedet kan slibes.

Planke, lamelparket eller laminat

Hvis du har gulv af planke/massiv så får du et stort grønt lys. Disse gulve kan nemlig både slibes og afhøvles - og endda igen og igen.

Har du derimod et gulv af lamelparket er der lidt mere at forholde sig til. Lamelparket kan oftest klare en afslibning af det øverste lag (som er af ægte træ). Hvis gulvet er så slidt, at slitagen går helt ned under træet, er det derimod ikke muligt at slibe det væk, og du bør under ingen omstændigheder afhøvle lamelparket.

Til sidst kan laminatgulv hverken slibes eller afhøvles - simpelthen fordi, at det ikke er træ, men derimod plastik.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dit trægulv kan slibes, kan du med fordel kontakte en fagmand til at hjælpe dig på vej – der er bl.a. gode muligheder for professionel gulvafslibning i Skanderborg.