Hvad skal du vide om nybyggeri

Hvad skal du vide om nybyggeri

Rigtig mange går med en drøm om at bygge deres helt eget hus fra bunden, så de kan få lige præcis det hus, der passer til dem. Men det er også en stor og lang proces at bygge et hus fra bunden, og mange farer vild i junglen af byggetilladelser, entrepriser, afgifter, ekstraudgifter og meget mere.
Her finder du nogle af de vigtige ting du skal huske, hvis du er i gang med processen eller overvejer at blive nybygger.

Læg en plan

Som med alle store projekter, er det en god idé at lave en plan og så vidt muligt at prøve at holde sig til den. Det vigtigste og første, der skal fastlægges er prisen. Find ud af, hvor meget huset må koste samlet, og hvor meget, der herefter skal være til flytteudgifter, indkøb af nye møbler, hvor meget må grunden koste og hvad kan der være af uforudsete udgifter. Det er vigtigt at tage stilling til så meget som muligt, så huset ikke bliver dyrere end forventet.

Hvilket hus, skal der bygges?

Når budgettet er lagt, er det også mere nemmere at overskue de forskellige muligheder for nybyggeri. Hvis budgettet rækker til det, vælger mange at få bygget et arkitekttegnet hus, hvor det er muligt at sætte sit helt eget præg på huset med individuelle behov. Betyder det ikke så meget med et specialdesignet hus, er der også mange typehuse, som masseproduceres, men som stadig bygges op med forskellige indretninger. Tag gerne kontakt til forskellige byggefirmaer inden det endeligt besluttes, hvilket hus, der skal bygges, der kan nemlig være stor forskel på pris og service.

Find den perfekte grund til huset

Nogle typehuse kommer med en grund, men vælger du selv grunden, er det vigtigt, at du har styr på reglerne. Her kommer lokalplanen ind. Det er vigtigt, at dit hus ikke overstiger bebyggelsesprocenten, og overholder alle lokalplanens retningslinjer, og husk at søge om tilladelse til at bygge, hvis dine ønsker går imod lokalplanen. Her er det også en god idé at tjekke op på skellinjen, så huset holder sig indenfor grunden. Snak med dit byggefirma, og hør om de har erfaring med krav til grunden.

Start- og færdigmeld dit nybyggeri

Inden dit byggefirma tager det første spadestik, skal byggeriet startmeldes til kommunen indenfor byggetilladelsens regler. Ligeledes, når byggefirmaet er færdige, skal byggeriet færdigmeldes. Nu kan du nyde dit nye hus, som du har bygget helt fra bunden.

Søger du et byggefirma i Randers eller Aarhus, står Toft & Alexandersen klar til at hjælpe dig med at realisere dine boligdrømme.