Hvad laver en blikkenslager?

Hvad laver en blikkenslager?

En blikkenslager arbejder primært med blikarbejde udendørs og er altså en anderledes form for håndværker end f.eks. en VVS’er. Mange forveksler ofte disse to erhverv, hvorfor det til tider kan virke uklart, hvad forskellen er. Blikkenslagerfaget er oprindeligt en del af smedefaget, og blikkenslagerne blev i sin tid brugt til at udføre alskens blik- og facadearbejde samt tag- og nedløbsarbejde. Disse arbejdsområder er den dag i dag stadig de primære opgaver, som en blikkenslager beskæftiger sig med. En blikkenslager udfører bl.a. følgende arbejdsopgaver:

• Facadearbejde i kobber og zink
  • Installation og reparation af nedløb og tagrender
  • Taglægning
  • Installation af skifertage- og facader
  • Inddækning af skorstene, kviste m.m.
  • Inddækning af skotrender, altaner, kviste, karnapper m.m.

Til forskel fra en VVS’er udfører en blikkenslager altså primært arbejde udenfor hjemmets fire vægge, mens en VVS’er arbejder indenfor. Begge erhverv bygger på den samme grunduddannelse, hvorfor der ofte kan forekomme misforståelser. Historisk er blikkenslagerfaget et ældre fag, da VVS-faget først er kommet til med moderniseringen og udviklingen af moderne sanitetsteknik.

Hvordan bliver man blikkenslager?

Blikkenslageruddannelsen tager ca. 4,5 år. Uddannelsen består af et grundforløb, et forløb i lære hos en virksomhed samt et forløb på skolen. På erhvervsskolen bliver man f.eks. undervist i:

• Vand-, gas- og varmeinstallationsteknik
  • Digital tegneteknik
  • Teknisk projektstyring og kundeservice
  • Plade- og tagteknik
  • Dokumentation og kvalitetssikring

Der er dog også andre og mere almene fag som matematik, digital kommunikation og materialelære. I perioden på lærepladsen i et blikkenslagerfirma oplæres man i de arbejdsopgaver, som man kan risikere at møde som færdiguddannet blikkenslager. Oplæringen kan dog også foregå i et skoleoplæringscenter, hvis der ikke indgås en aftale med en virksomhed. Uddannelsen som blikkenslager afsluttes som så mange andre håndværkeruddannelser med en svendeprøve, som skal bestås af den enkelte elev.