Bedemand Aalborg

Hvad går udgifterne til en bedemand til?

Derfor skal du tage kontakt til en bedemand

Når man mister, fylder sorgen mere end noget andet. Derfor er det de færreste, der har overskud til at tage sig af alt det praktiske, der medfølger død og begravelse. Af den grund er det en god idé at kontakte en bedemand, som har erfaring med at give den afdøde en respektfuld afgang. Når du vælger bedemand, skal du følge din mavefornemmelse. Bedemanden kommer til at hjælpe dig i mange personlige henseender, og det er derfor vigtigt at vælge en, som du er tryg ved. Herudover kan du med fordel vælge en bedemand i dit lokalområde, så vedkommende altid er inden for rækkevidde, hvis der skulle være spørgsmål eller bekymring. Du kan f.eks. søge råd hos Bedemand Aalborg, som tilbyder støtte og vejledning i forbindelse med begravelser i hele Nordjylland.

Hvad laver en bedemand?

Bedemænd sørger for alt det praktiske ved en begravelse. Det betyder, at de stræber efter at opfylde ethvert ønske, som de pårørende eller den afdøde måtte have til bisættelsen. I dialog med de pårørende besluttes det blandt andet, hvorledes begravelsen skal foregå, samt om den afdøde skal bisættes i urne eller kiste. Det er bedemanden, der tager ansvar for at meddele dødsfaldet til myndighederne, såvel som kontakter præst, kirke og kirkegård, hvis de pårørende ønsker, at begravelsen skal foregå der. Bedemanden fungerer også som en rådgiver i forhold til pension, skifteret og andre administrative opgaver. Bedemanden er altså både til for de pårørende og den afdøde og følger begge parter fra start til slut. De pårørende kan derfor sørge i visheden om, at begravelsen fuldføres tilfredsstillende, og at den afdøde bliver behandlet med respekt.

Hvad koster en begravelse?

En begravelse koster som regel omkring 15.000-20.000 kr. Dette beløb dækker alle omkostninger, der måtte være i forbindelse med bisættelsen og forberedelserne op til. Beløbet går eksempelvis til pyntning af kiste, assistance ved ceremonien, samtale med de pårørende, forskelligt papirarbejde, bestilling af blomster, ligbærere og eventuelle annoncer samt kontakt til præst og alt, der omhandler kirkebisættelsen. Bedemanden står med andre ord med det store overblik, så du kan fokusere på det vigtige og det nære i den svære tid. De sørger for det praktiske, såvel som de rådgiver de pårørende, giver de den afdøde en smuk og mindeværdig afsked.