Hvad er slaget i Hastings og hvorfor er det vigtigt?

Slaget i Hastings, som fandt sted den 14. oktober 1066, var et af de mest betydningsfulde slag i den engelske historie. Det markerede begyndelsen på Normannernes herredømme over England og satte grundstenen for den moderne engelske stat.

Baggrunden for slaget var kampen om den engelske trone efter at den siddende konge, Harald Hårdråde, døde uden at have nogen arving. William the Conqueror, hertug af Normandiet, havde krav på tronen gennem sin mor, der var datter af den forrige konge, men han måtte kæmpe for at få denne rettighed anerkendt.

William's landing i England og hans marsch mod London

William landede i England med sin invasionshær og marscherede mod London. Han mødte modstand fra den engelske konge, Harold Godwinson, ved slaget ved Hastings, som endte med Harold Godwinsons død og Williams sejr. William blev kronet som konge af England i Westminster Abbey i december samme år.

Eftervirkninger af slaget

Eftervirkningerne af slaget i Hastings var store. William og hans invasionshær undertrykte England og gennemførte en række store landomdelinger, herunder The Domesday Book, som registrerede alle landejendomme og ejere i England. Slaget i Hastings førte også til en blanding af normannisk og angelsaksisk kultur, som prægede England i årtier frem.

Slaget i Hastings som et vendepunkt i den engelske historie

Slaget i Hastings var et vendepunkt i den engelske historie og har stadig betydning i dag. Det mindes hvert år på selve slagmarken i Hastings og har inspireret mange historiske værker, herunder Shakespeare's "Kong Harold".

Derudover er det værd at nævne Bayeaux tapetet - et berømt tapet fra middelalderen, der fortæller historien om de store begivenheder omkring slaget i Hastings. Det er 70 meter langt og 50 centimeter højt og er lavet af linned med vævede scener, der viser de vigtigste begivenheder fra invasionen og slaget. Tapetet er blevet betragtet som et af de mest præcise kilder til information om slaget i Hastings og har været en vigtig kilde for historikere, der har studeret denne periode i den engelske historie. Det er udstillet i Bayeaux Cathedral i Frankrig. I Danmark kan man finde en tro kopi af dette tæppe på Børglum Kloster i Nordjylland.