Hvad er forskellen på begravelse og bisættelse?

Hvad er forskellen på begravelse og bisættelse?

Hvis du ikke selv har oplevet at skulle arrangere en bisættelse eller begravelse, er det ikke så underligt, at du måske et forvirret omkring forskellen på de to ting. Rigtig mange tror nemlig, at det kan komme ud på et, men det er ikke tilfældet. Læs med her og bliv klogere på de grundlæggende forskelle på de to afskedsceremonier.

Forskelle og fællesnævnere

At begravelse og bisættelse forveksles, er ikke så underligt. De to begivenheder har mange fællesnævnere, som gør det vanskeligt at skelne dem fra hinanden. Både begravelsen og bisættelsen kredser om afskeden med et kært familiemedlem eller en god ven. Det er et arrangement, hvor de efterladte mødes om minderne og sorgen. Begge dele finder sted i kirken, hvor der synges udvalgte salmer, og præsten afholder en skræddersyet tale om afdøde. Begge dele involverer en kiste og smukke blomsterbuketter.

Den helt grundlæggende forskel på en begravelse og en bisættelse er dog alligevel at finde ved selve ceremonien. Ved begravelsen sænkes kisten direkte ned i jorden umiddelbart efter kirken, mens den ved bisættelsen placeres i rustvognen, som kører den til kremering. Forskellen ligger således i, om afdøde skal begraves eller brændes.

En forskel er der således også at spore i prisen. Typisk vil en bisættelse løbe op i et lidt højere beløb, da der både skal investeres i en kiste, en kremation og en urne. Det er dog ikke altid tilfældet, da prisen også påvirkes af andre faktorer som for eksempel valget af blomster, eventuelle betalte indslag og omfanget af gravøllet.

Skal det være bisættelse eller begravelse?

Om det skal være en bisættelse eller en begravelse, er ofte besluttet af afdøde selv. I langt de fleste tilfælde har vedkommende skrevet sit ønske ind i et testamente, som de pårørende gennemgår efter bortgangen. I de situationer, hvor afdøde ikke har opgivet noget specifikt ønske, er det op til de nærmeste efterladte at afgøre.