Minirensningsanlæg

Hvad er fordelen ved at få etableret et minirensningsanlæg

Er du i tvivl om, hvad et minirensningsanlæg er? Eller er du mere usikker på, om det er noget for dig? Så får du her en hurtig introduktion til apparatet.

Hvad er et minirensningsanlæg?

Et minirensningsanlæg er et alternativ til de almindelige renseanlæg, som er koblet til kloaksystemerne rundt omkring i de store og små byer. Anlæggets funktion er at rense spildevandet for bakterier og skidt, så det ikke forurener, når det ledes ud igen.

Et minirensningsanlæg er monteret et sted på en grund, hvor det er gravet ned under jorden. Typisk vil det kun være dækslet, som er synligt, og anlægget er dermed en meget diskret installation at have på sin ejendom. Det er tilsluttet alle de forskellige afløb, der er i huset, så alt spildevandet kommer igennem rensningsprocessen.

Hvornår er det en fordel at få etableret et minirensningsanlæg?

Det er helt nødvendigt at investere i et minirensningsanlæg, hvis man bor et sted, hvor der ikke er mulighed for at være tilkoblet det lokale kloaksystem i kommunen. Men selv hvis dette ikke er tilfældet, så kan det alligevel have sine fordele at anskaffe sig sit eget rensningsanlæg.

Du får muligheden for selv at varetage rensningen af spildevandet på din egen grund. Du kan dermed holde grundigt øje med processen, så du er sikker på at undgå fejl og nedbrud.

Der er også det plus ved minirensningsanlægget, at det nemt kan tilkobles flere husstande. Det er altså et projekt, som du kan gå sammen med dine naboer om. Det gør det unægtelig billigere at få anlægget installeret samtidigt med, at I kan hjælpe hinanden på vejen.

Minirensningsanlægget har ingen begrænsninger i forhold til, hvor det kan placeres og benyttes. Det er muligt både i permanente boliger, som parcelhuse og villaer, og de mere sæsonbetingede opholdssteder som for eksempel campingpladser og sommerhuse.

Et minirensningsanlæg er også anvendeligt i en etageejendom. Så det kunne også være løsningen for dig og dit nabolag, hvis du ønsker selv at tage hånd om en sikker og grundig rensning af spildevandet.

Hvilke renseklasser har et minirensningsanlæg?

Et minirensningsanlæg har alle de påkrævede rensningsklasser og -funktioner. Rensningsklasserne er inddelt således:

• Renseklasse O: Reduktion af organisk materiale.
  • Renseklasse OP: Reduktion af organisk materiale og total fosfor
  • Renseklasse SO: Skærpede krav til reduktion af organisk materiale samt nitrifikation.
  • Renseklasse SOP: Skærpede krav til reduktion af organisk materiale, fosfor samt nitrifikation.