Hvad er et savværk?

Hvad er et savværk?

Et savværk er et industrielt anlæg, der behandler og arbejder med træ. Træet forarbejdes, skæres til og klargøres til eventuelt videresalg i løbet af processen på savværket. På værket arbejdes der med forskellige typer af træ, hvorfor produktionen også kan være ganske alsidig. Her kan bl.a. være tale om træ til tømrerarbejde, konstruktion, skabe og møbler el.lign.… Træet bearbejdes på savværkets maskineri og/eller snedkeri, hvorefter det sendes afsted til forbrugeren. Før dette finder sted, skal træet dog oftest igennem en opskærings- og tørringsproces, så det er helt klart til at blive skåret ud samt forarbejdet på den rette måde. Der har eksisteret savværker i flere hundrede år, og vi er i Danmark med langt fremme på området. Inden træet behandles på værket sorteres og klassificeres det, så det modtager den rette forarbejdning. Affaldsprodukter som savsmuld og flis kan bruges til papirfremstilling, afbrænding, videresalg el.lign., hvilket er ensbetydende med, at mindst muligt af træet går til spilde.

Hvad producerer et savværk træ til?

Savværker kan producere træ til et væld af forskellige typer af forbrugere og kunder, hvorfor det ofte afhænger af i hvilket omfang og på hvilken måde, at træet skal leveres i/på. Det kan f.eks. være i forbindelse med produktion af planker til massive trægulve, terrassebrædder eller noget helt tredje. Hele processen styres og kontrolleres på de større og moderne savværker af avancerede computerprogrammer, der hjælper med at udregne, determinere og effektivisere forløbet på bedst mulig vis. Træet produceres for det meste til forarbejdningsindustrien såsom tømrerarbejde, konstruktionsarbejde eller produktionsvirksomheder, der sælger og videredistribuerer træprodukter. Det er dog også muligt at benytte sig af et savværk som privatperson, men dette kræver dog en personlig aftale med det pågældende sted. Dette er nødvendigt, da især de større savværker ofte beskæftiger sig med store kundeordrer og faste aftaler.