Hvad er et alment boligselskab?

Hvad dækker termen ”almen bolig” over?

Termen ”almen bolig” er egentlig ret sigende i sig selv. Den almene bolig er et hjem i et attraktivt område med alle de ønskede faciliteter, som de fleste er på udkig efter i en moderne bolig. Den almene bolig lever dermed op til de krav, som den almene dansker må have til sine hjemlige omgivelser.

Der findes 3 forskellige typer almene boliger:

• Familieboliger
  • Ungdomsboliger
  • Ældreboliger

Men den almene bolig er også en del af en større mission. Almene boliger indgår nemlig som et led i en social opgave, der skal udligne forskelle i det danske samfund. Kommunen dækker 10% af omkostningerne i forbindelse med opførelsen af de almene boliger i Danmark, hvilket medfører, at adresserne kan tilbydes under nogle anderledes og fordelagtige omstændigheder end dem, som florerer på det gængse boligmarked.

Hvad er et alment boligselskab?

Måden, du kan få fingrene i en almen bolig på, er ved at skrive dig op hos et boligselskab. Når du er registreret i systemet hos et alment boligselskab, kommer du automatisk på ventelisten til den type almene bolig, som du er på udkig efter.

Ventelisterne hos et boligselskab fungerer på den måde, at selskabet kontakter den person eller de personer, som står øverst på listen. De får dermed tilbudt den bolig, som på det pågældende tidspunkt er til rådighed. Hvis de afslår boligen, kommer de bagerst i køen, og boligen bliver derefter tilbudt til den næste på listen. Selvom du er et godt stykke nede på listen, kan du altså godt være heldig, at en bolig tilfalder dig.

Der er imidlertid ofte ret lang ventetid hos selskaberne. Det er derfor en rigtig god idé, hvis du melder dig ind i et boligselskab allerede nu, selvom du ikke nødvendigvis planlægger at flytte inden for den nærmeste fremtid. Det er altid smart at have en fod inden for døren.

Hvad er fordelene ved et alment boligselskab?

Den helt store fordel ved et alment boligselskab er, at du kan få en bolig af rigtig god kvalitet til en yderst overkommelig pris. Måden de almene boligskaber er bygget op på gør, at alle har mulighed for at kunne betale huslejen. Dine udgifter vil primært dække forbrug, og der er ingen, som tjener penge på din husleje. Derved tilbyder et alment boligselskab en chance for social udligning i samfundet.