Giv ældre møbler nyt liv

Giv ældre møbler nyt liv

Har du arvet et møbel af ældre dato, eller har du gjort dig årets loppefund? Så går du måske og påtænker at reparere eller istandsætte dette, så det kan få nyt liv og matche din boligs nuværende indretning. I dette indlæg kan du finde en guide til, hvordan du bedst muligt går til den opgave, og hvordan du behandler det ældre møbel med respekt, så du ikke ender med at gøre ondt værre.

Sådan gør du dit møbel klar til renovation

Når det kommer til reparation af møbler af ældre dato eller generel istandsættelse, er det smart at starte med en grundig rengøring. Det er jo ikke ligefrem, fordi man vasker sine nye møbler alt for ofte, så et møbel af ældre dato har i høj grad brug for en blød klud og noget sæbevand. Undlad at bruge stive børster eller opvaskesvampe, da de kan skade materialet. Når du har gjort møblet godt rent, skal du:

• Hive fat i noget sandpapir eller en slibemaskine – særligt hvis der er tale om et træmøbel.
  • Hvis du finder skader og huller i møblet, skal du forsøge at reparere dette efter bedste evne. Her skal man ikke kimse af spartel – det er et genialt materiale, der kan klare det meste i sådan nogle situationer.

Vælg dit design

Når dit møbel er klar til at få en ny omgang olie, maling eller hjemmelavet design, er det tid til at hoppe en tur i dit lokale byggemarked eller deslige. Nu er det nemlig tid til den sjove del, hvor fantasien kan få frit spil. Start med at finde en grundmaling, der egner sig til det materiale, som dit møbel er gjort af. En grundig forbehandling er alfa-omega, når det kommer til at istandsætte gamle møbler og forlænge levetiden på ny. Vælg herefter den eller de farver, som du ønsker, skal præge hele møblet, og giv den herefter en beskyttende efterbehandling med en god olie. Så er du i mål!