Få styr på førstehjælp på arbejdspladsen

Få styr på førstehjælp på arbejdspladsen

Uanset hvilket arbejde man har, er det vigtigt, at der er førstehjælpsudstyr til rådighed. Derfor skal førstehjælpskassen også altid være frit tilgængeligt for alle i løbet af hele arbejdsdagen. Ideelt skal førstehjælp gerne hænge på væggen, hvor det er synligt. Undgå så vidt muligt at placere det i en skuffe, hvor det er svært at finde eller låst inde. I nogle situationer er det nemlig vigtigt at kunne gribe hurtigt ind og reagere, når uheldet er ude. Derfor er det vigtigt at kunne spare kostbar tid på at lede efter førstehjælpskassen.

Som arbejdsgiver eller leder er det derfor også vigtigt, jævnligt at gøre sine ansatte og medarbejdere opmærksomme på, hvor førstehjælp på arbejdspladsen befinder sig, og hvordan de skal forholde sig i tilfælde af et uheld.

Tjek udløbsdatoen

Udover at have det nødvendige og lovpligtige førstehjælpsudstyr på arbejdspladsen, er det også vigtigt at sørge for, at det ikke overskrider udløbsdatoen. Nogle førstehjælpsprodukter kan nemlig blive for gamle, og dermed er deres effekt ikke længere garanteret.

Det gælder blandt andet smertestillende som Panodil og Ipren, hvor deres effekt forsvinder med tiden.

Udnævn gerne en specifik dag i kalenderen hvert år til at tjekke førstehjælpskassen. Her kan den gennemgås for eventuelle mangler, udløbne produkter og fyldes op med nye produkter, såfremt der er kommet nye retningslinjer for inventar i førstehjælpskassen på din specifikke arbejdsplads.

Hvad skal der være i kassen?

Det er vigtigt at kassen er fyldt op med alle nødvendige og lovpligtige produkter. Der kan være specifikke regler for bestemte arbejdspladser som byggepladser, arbejdspladser med farlig kemi, arbejdspladser med faldrisiko og andet. Derfor er det vigtigt at være bekendt med reglerne for førstehjælp på netop din arbejdsplads. En god førstehjælpskasse indeholder dog altid de samme basisting, der kan klare de hyppigst opståede skader og uheld:

Plaster til mindre sår, gerne med steriliseringsservietter til at rengøre såret og sikre mod infektion og bakterier. Det er altid godt at have mange plastre, da det typisk er noget, der forsvinder hurtigt.

Øjenskyl. På nogle arbejdspladser er der øget risiko for at øjnene kommer til skade. Her er det et spørgsmål om sekunder før skaden bliver omfattende nok til at gøre permanent skade. Derfor skal øjenskyl altid være frit tilgængeligt, hvor der er øget risiko for øjenskader.

Forbinding til større sår, blødninger eller forstuvninger. Forbinding har mange formål og bør være i førstehjælpskassen i flere variationer.

Isposer og gel til forbrændinger er altid gode at have, da der på næsten alle arbejdspladser, hvor der også er et køkken, er risiko for at brænde sig. Hav derfor altid isposerne i fryseren og flere poser gel klar til forbrændinger.