Få en bisidder med til lægebesøg

Hvad er en bisidder?

En bisidder er en person, der tilbyder støtte og assistance til en anden person i en bestemt situation, typisk i en medicinsk forstand. Bisidderen kan hjælpe med at forklare rettigheder, muligheder og procedurer, og kan også give moralsk støtte og rådgivning. Typisk fungerer en bisidder som en talsmand eller repræsentant for den person, de bistår, og kan hjælpe med at sikre, at deres rettigheder og interesser bliver varetaget. Bisiddere kan findes inden for forskellige områder som f.eks. social- og sundhedssektoren, uddannelsessektoren, arbejdsmarkedet og retssystemet.

Hvad er bisidderens rolle?

En bisidders primære rolle er at skabe tryghed og minimere stress for pårørende og patienter, som gennemgår en svær situation. Det er bisidderens rolle at være der til at lytte og tage hånd om bekymringer, så et sygdomsforløb bliver nemmere at håndtere for alle involverede.

Det kan både være på hospitalet, til samtaler med sundhedspersonale, i hjemmet, på plejehjem eller hvor, der kan være behov.

En bisidder kan stille spørgsmål til læger og sygeplejersker, så personen er helt opdateret på sygdomsforløbet og kan hjælpe bedst muligt.

En bisidder kan være en stor gevinst for patienten og de pårørende, så de ikke skal bekymre sig om alt det praktiske, men bare kan nyde tiden sammen.

Tjekliste til dig som bisidder

• At være opmærksom på din rolle som bisidder og dine beføjelser og grænser i forhold til at repræsentere og assistere den person, du bistår.
  • Vær lyttende og empatisk over for personen, du bistår, og anerkend deres behov og ønsker.
  • Sørg for at have viden om de relevante love, procedurer og regler inden for det område, du arbejder i, og hold dig opdateret på eventuelle ændringer.
  • Vær klar til at forklare og oversætte juraen til mere forståeligt sprog for personen, du bistår.
  • Hjælp personen, du bistår, med at identificere deres muligheder og træffe informerede beslutninger.
  • Vær opmærksom på personens kulturelle og sproglige baggrund og tilpas din kommunikation og støtte i overensstemmelse hermed.
  • Vær opmærksom på din egen mentale sundhed og søg støtte, hvis du føler dig overvældet af dit arbejde som bisidder.