Er fjernvarme fremtiden? | 2021 – og hvordan får du det?

Med klimamålsætningen om en CO2-reduktion på 70% inden 2030, vil der være behov for store forandringer i den aktuelle dannelse af varme. Et af de mere progressive felter inden for grøn omstilling er fjernvarmesektoren, som både står for en marginal procent af Danmarks produktion af vedvarende energi og oplever samtidig stor vækst. Dette blogindlæg vil fortælle dig mere om, hvorfor fjernvarme kan være fremtiden for et grønnere Danmark, og hvordan du nemt kan få det tilkoblet din husstand

Væsentligt i snakken om fjernvarmens position, er fjernelsen af kraftvarmeværket. Siden det fra politisk hånd blev vedtaget, har fjernvarme nu fået en mere fremtrædende rolle, nu hvor kraftvarmeværket ikke længere skal anvende og omdanne energien til varme. I stedet sker der en udvikling mod mindre maskiner – varmepumper er begyndt at sprede sig ud over de danske husstande. Det betyder, at det nu er nemmere for husstanden selv at danne vedvarende energi. Der er ikke tale om et tilfælde – Med regeringens udspil om tilskud til investering i varmepumper er det gjort nemmere og billigere for alle borgere at få adgang. Dette kommer ikke kun miljøet til gode, men også din elregning, som bliver væsentligt mindre på trods af samme forbrug.

Der er også andre muligheder for at få fjernvarme og vedvarende energi som opvarmning i privaten. Flere steder i Danmark bliver fjernvarmerør gravet ned, så flere husstande kan tilkobles fjernvarme uden yderligere problemer. Ønsker du at få fjernvarme i din bolig, anbefaler vi dig at kontakte din lokale kommune eller VVS’er. VVS’eren er også opdaterede om de nyeste forandringer inden for energi og fjernvarme, så vedkommende kan vurdere, hvorvidt det er muligt for dig at få fjernvarme direkte fra anlægget. Ellers er det muligt med en varmepumpe, som kun kræver en mindre installation – herefter skal du ikke gøre andet end at forbruge det mest nødvendige varme.