Snerydning Aalborg

Det skal du være opmærksom på omkring snerydning

Det er både med glæde og en vis ængstelighed, at man ser sneen dale ned. Ofte efterlader det en med håb om en hvid jul med kælkning, snemænd og sneboldkampe i juleferien, men det har også sine praktiske ulemper, som ikke alle ser frem til at bøvle med. Når det kommer til snerydning, har flere svært ved at finde rundt i, hvor meget man selv har ansvar for at tage sig af, og hvad kommunen står for. Derfor får du med her en indsigt i, hvad der er af regler for privat snerydning, gode råd til processen og en introduktion til at hyre professionelle.

Regler for snerydning for private

Reglerne for snerydning i Aalborg, Herning, Aarhus og andre danske byer er heldigvis de samme for samtlige grundejere. Overordnet er der to tommelfingerregler, som man skal forholde sig til, når sneen først har lagt sig: 1) du står for snerydning på din egen grund, og 2) du skal sikre, at postbud og skraldemænd kan komme til og fra din bolig. Hvis du har sørget for dette, har du udført din snerydning korrekt. Herunder får du en udførlig liste over de steder, som er en del af din grund, og som du derfor skal rydde for sne og salte:

• Fortov og indkørsel
  • Eventuelle havegange
  • Trapper foran huset
  • Andre færdselsarealer som små stier og lignende

Gode råd til snerydning – sådan passer du på dig selv

Det er en rigtig god ide at have styr på sikkerheden, når man skal udføre snerydning på og omkring sin grund. Snerydning på egen grund er lovpligtigt, og det er det af sikkerhedsmæssige årsager – det er bare vigtigt, at du ikke glemmer dig selv, mens du er ved at feje for postbuddet og skraldemanden. Her er de bedste sikkerhedsråd til snerydning:

• Sørg for godt, skridsikkert fodtøj
  • Klæd dig godt på – det kan godt tage lidt tid at få fejet korrekt
  • Ved nyfalden sne kan en kraftig kost oftest klare opgaven
  • Ved tung, hård sne anbefales en sneskovl eller almindelig skovl
  • Det er en fordel at bruge saltlage i stedet for tungt salt
  • Vær opmærksom på din arbejdsposition – hold ryggen lige og tag ikke for mange tunge løft
  • Hold altid skosnuder og næsen i samme retning, så du ikke mister balancen

Prisen for snerydning

Hvis du bor på en større grund, eller det af andre grunde er for tidskrævende for dig at stå for snerydningen i det private, kan du kontakte en lokal snerydder for snerydning i fx Aalborg. Det kan også være, at I på vejen bliver enige om at hyre en professionel til at rydde fortove og vej. Der er ikke nogen fast pris for snerydning, da det varierer meget fra firma til firma, og det kan derfor være klogt at indhente flere tilbud, så man er sikker på, at man har fået den bedste pris. Man kan dog regne med, at snerydning og saltning af fortov ligger på omkring 200-400 kroner i timen for et areal på mellem 1-40 meter.