Bleg dine tænder derhjemme

Hvis du ligesom så mange andre drømmer om hvide, skinnede tænder er det grund til at læse med her. Du ved sikker at man kan få bleget sine tænder hos en tandlæge, hvilket kan være en rigtig fin ide – men vidste du at du også kan blege dine tænder derhjemme? Således kan du nemt og hurtigt få et flot hvidt smil som du stolt kan vise frem på din vej. Her kan du læse om hvordan du gør:

Tandblegning derhjemme

Hvis du skal i gang med at blege dine tænder derhjemme er det nødvendigt at anskaffe dig en tandskinne hvorpå blegemidlet skal placeres i. Heldigvis medfølger disse som oftest når du køber et tandblegeprodukt. Disse produkter kan endda oftest købes i håndkøb eller på nettet.

Sådan gør du

Før du går i gang med at blege dine tænder, er der nogle ting, du skal vide. Det virker for eksempel kun, hvis dine tænder er blevet misfarvede, fordi der er trængt farvestoffer ind i dem. Hvis emaljen er slidt, eller der er andre årsager til dine tænders farve, er det altså ikke sikkert, at tandblegning er løsningen for dig. Derudover skal du være opmærksom på hvilke produkter, du bruger til tandblegningen. Der skal nemlig være mindst 3 procent brintoverilte i blegeproduktet for at det virker. Dog må mængden heller ikke være for stor, da det kan ætse emaljen på tænderne og give irritation i tænder og tandkød.

Produktet til blegning skal benyttes i 7-10 sammenhængende dage for at opnå det bedste resultat. Såfremt du følger behov for en ekstra behandling, bør du vente minimum 6 måneder efter sidste blegning.

Er det det værd?

Hvis du er i tvivl om du bør blege dine tænder selv, kan du altid tage forbi en tandlæge og få en vurdering af om du ville få gavn af en sådan behandling. Du kan samtidig få et tilbud på en eventuel professionel behandling.

Derudover er det altid en god ide at spørge en tandlæge til råds når det kommer til tandblegning.