Alt det du skal vide om en begravelse

Alt det du skal vide om en begravelse

Står du og har mistet et familiemedlem eller en kær ven, er der sikkert mange ting vedrørende begravelsen, du godt kunne tænke dig at vide. For hvordan foregår sådan en begravelse egentlig fra start til slut? Og hvem bør inviteres? Læs med her og hør alt, hvad du skal vide om en begravelse.

Sådan foregår en begravelse fra start slut

Der findes ikke en opskrift på, hvordan en begravelse forløber. Det er individuelt fra familie til familie, hvordan man ønsker, at dagen skal være, og disse ønsker fra familien tages der altid højde for forud for en begravelse. Der er dog nogle standardprocedurer i forbindelse med en begravelse, som mange vælger, fx et kirkeligt ritual, hvormed man siger ordenligt farvel til den afdøde.

Hvordan den specifikke begravelse skal forløbe, finder du og familien ud af sammen med bedemanden, som I har en samtale med, når der har været et dødsfald. Her kan I som familie fortælle, hvad der er vigtigt for jer, og sammen skræddersyer I både forløbet og ceremonien, så alle er tilfredse. Når I har nogenlunde styr på, hvordan begravelsen skal forløbe, skal I invitere gæster. Her skal I igen tænke på, hvordan I ønsker begravelsen. Skal det være småt og kun med de nærmeste pårørende? Eller skal det værre noget større? Det er fuldstændig op til jer. Et eksempel vil være, at der kommer flere mennesker i kirken, som vil vise deres respekt og sige et sidste farvel, imens kun de nærmeste pårørende mødes efterfølgende.

Betaling for begravelsen

Der gælder ikke nogle specifikke regler for, hvem der skal betale de udgifter, der opstår i forbindelse med en begravelse. Som udgangspunkt er det dog de pårørende eller den person, der bestiller begravelsen.

Forskellen på begravelse og bisættelse

Forskellen på en begravelse og en bisættelse er, at når kisten bæres ud, så bæres den ved bisættelse ud i en vogn, som skal fragte den til krematoriet. På krematoriet brændes den afdødes jordiske rester. Det kirkelige ritual er det samme ved bisættelse og begravelse.

Begravelse til folk, der ikke er medlem af folkekirken

Hvis den afdøde ikke er medlem af folkekirken, kan man ikke få en kirkelig begravelse. I stedet får man en borgerlig begravelse. Der er ingen regler eller krav om, hvordan en borgerlig ceremoni skal foregå. Mulighederne er mange, og det er fuldstændig op til de pårørende, hvordan de bedst muligt får sagt ordenligt farvel til den afdøde.