Polestar til bilindustrien på COP26: Det går for langsomt, og ambitionerne er for små

FN’s globale klimatopmøde COP26 er i fuld gang, og på fredag står der transport på agendaen. Thomas Ingenlath, der er CEO for det nye elbilsmærke Polestar, opfordrer til et hurtigere skift til klimaneutral mobilitet samt en øget gennemsigtighed i bilindustrien, når det gælder om at opnå ambitiøse klimamål.

Glasgow-erklæringen om nul-emissions biler og varevogne blev lanceret i dag, hvor en række virksomheder forpligter sig til at udfase køretøjer med fossile brændstoffer mellem år 2035 og 2040.

Hos Polestar mener man, at store dele af den europæiske bilindustri skifter til elektriske køretøjer alt for langsomt:

"Bilfirmaerne taler stadig om at sælge benzin- og dieselbiler indtil år 2040. Tager vi levetiden for en bil i betragtning, vil de biler stadig være kørende og dermed forurene resten af det her århundrede. Det giver ikke mening at udskyde en af de mest effektive klimaløsninger, vi som bilbranche har til rådighed, når man i stedet for at fortsætte med at investere i udviklingen af nye benzin- og dieselflåder hellere bør bruge de ressourcer på at fremme innovative løsninger, der fører til klimaneutral mobilitet," siger Thomas Ingenlath, CEO for Polestar.

Elbiler er kun begyndelsen

Thomas Ingenlath forstår kompleksiteten af udfordringen for de traditionelle bilproducenter og de omkostninger, der er forbundet med omstillingen. Han glæder sig over OEM'ernes tiltag til at udvikle elbiler, men han er grundlæggende uenig i deres beslutninger om at udvikle nye generationer af benzin- og dieselmotorer.

"Tiden er inde til radikale ændringer. At bygge og sælge elbiler er ikke slutpunktet; det er begyndelsen. Vi skal være mindst lige så opmærksomme på at skabe en ren forsyningskæde og i sidste ende genanvende så meget som muligt. En elbil er en god start og en direkte vej til klimaneutral mobilitet, men renhed betyder renhed fra start til slut. Polestar er ikke perfekt, men vi arbejder på at blive bedre," siger Thomas Ingenlath.

Bruger teknologi til at udvise transparens

Polestar offentliggør alle oplysninger om bilernes CO2-aftryk og har indført en brancheunik produktbæredygtighedsdeklaration, der gør det nemt og intuitivt for forbrugerne at vurdere klimapåvirkningen fra de forskellige Polestar-varianter sammen med pris og rækkevidde.

Virksomheden anvender også blockchain-teknologi til gennemsigtighed i forsyningskæden med et ambitiøst mål om at spore alle risikomaterialer, herunder nikkel, mangan, grafit og lithium, ud over det kobolt, der spores i dag.

Hos Polestar mener man, at klimaindsatsen kræver ambitioner, men også ansvarlighed, hvorfor man har annonceret et brancheførende mål om at skabe en 100% klimaneutral bil inden 2030 uden at være afhængig af CO2-kompensation.

• sustainability
  • transparency
  • transformation

Polestar blev etableret som en selvstændigt svensk producent af elektriske premium-køretøjer i 2017. Polestar er grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding og drager fordel af specifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars samt de betydelige stordriftsfordele, der følger heraf.

Virksomheden har hovedkvarter i Göteborg i Sverige og sælger sine biler på 14 markeder globalt i Europa, Nordamerika og Kina. I 2021 udvider Polestar til yderligere otte nye markeder i Europa, Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet. Polestar-biler fremstilles i øjeblikket på to anlæg i Kina, og der er planlagt yderligere produktion i USA.

I september 2021 meddelte Polestar sin hensigt om at blive børsnoteret på Nasdaq i en virksomhedssammenslutning med Gores Guggenheim, Inc. Du kan finde alle oplysninger om den endelige aftale her.

I Danmark ligger det lokale Polestar-kontor i Herlev. Det første Polestar Space er åbnet i København, og desuden er der åbnet yderligere fem Polestar Destinations beliggende i Nærum, Vallensbæk, Vejle, Aarhus og Aalborg.

Polestar producerer to elektrificerede performance-biler. Polestar 1 er en lavvolumen elektrisk performance hybrid-GT med et kulfiberkarrosseri, 609 hk, 1.000 Nm og en ren elektrisk rækkevidde på 124 km (WLTP), - den længste af en hvilken som helst hybridbil i verden. Polestar 1 har etableret sig som en eksklusiv personbil, og bilen udgår af produktion i slutningen af 2021.

Polestar 2 er en sedan og virksomhedens første højtydende 100% rene elbil. Polestar 2 omfatter tre varianter med en kombination af batterier med lang og standard rækkevidde på op til 78 kWh med dual- og singlemotor med op til 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I fremtiden vil den højtydende elektriske SUV, Polestar 3, slutte sig til porteføljen på samme måde som Precept - en designstudiebil, der blev præsenteret i 2020 og er planlagt til fremtidig produktion. Precept viser brandets fremtidige vision med hensyn til bæredygtighed, digital teknologi og design. I april 2021 annoncerede Polestar et ambitiøst mål om at skabe en ægte klimaneutral bil inden 2030.