Polestar lancerer global Designkonkurrence 2021

• Polestar lancerer den anden årlige Designkonkurrence for studerende og professionelle designere
  • Konkurrencen går ud på at finde de mest kreative, designledede ideer, der driver elektrisk mobilitet til en mere socialt progressiv og bæredygtig fremtid – der ikke behøver at være en bil

Polestar, det svenske bilbrand for elektrisk ydeevne, der er ledet af designer Thomas Ingenlath, lancerer deres 2021 vision for fremtidig mobilitet med deres Designkonkurrence under teamet ”progressiv”.

I konkurrencen deltager både studerende og professionelle kategorier med de første design, der er indsendt i form af skitser eller digitale billeder. Designene skal vise nye måder at tænke på, der kan opfordre til positiv forandring i samfundet med løsninger på den igangværende klimakrise. Det progressive tema skal være til stede i designene.

“I et landskab af ødelæggende teknologier, fremskridende livsstile og hurtigt voksende bekymring for klimaforandringer, kan design blive drivkraften til positiv forandring. Vi tror på, at vores konkurrence skaber en vigtig platform for designfællesskabet til at visualisere progressive, mobile ideer for fremtiden,” siger Maximilian Missoni, Chef for design hos Polestar.

Konkurrencen i 2020 tiltrak over 600 ansøgninger fra hele verden. Indgangen inkluderede en imponerende række af de mest avancerede designkoncepter, fra kunstige springbræt til vandring og en selvstyrende rumkapsel, til en luksus lystbåd, der udstrålede Polestars minimalistiske designtonalitet. En af de vindende design var et luftskib, der så 20 år frem og kombinerede Polestars designmoral med en luftfartsstrategi fra det 21. århundrede. Designet behøvede ikke at være en bil, men det skulle være ”en Polestar”.

Et eksklusivt særpræg af den globale Polestar Designkonkurrence er den vejledning og støtte, som konkurrencen tilbyder. De udvalgte indsendelser vil modtage vejledning og tilbagemelding fra Chef for design, Maximilian Missoni, Polestar designere og førende inden for bæredygtighed.

Der venter vinderne en unik pris, hvor de vil blive fløjet til enten Polestar i Chengdu eller Polestars hovedkvarter i Göteborg i Sverige for at deltage i Polestars Designudstilling og for at opleve både brandet og bilerne tæt på. De vindende design i hver kategori vil blive vækket til live i modeller i 1:5 skala, og en udstilling af de vindende design vil turnere Polestar Spaces rundt i verden. Denne unikke mulighed for at promovere designernes arbejde under åbningskonkurrencen sidste år blev endda spottet af Demna Gvasalia, Kreativ direktør hos Balenciaga, som valgte at integrere designene i modebrandets virtuelle AW-show i 2020.

For at understøtte deres fortsatte udvikling som designere vil vinderne også modtage en computer og tablet sammen med et trofæ.

“Polestar er et designfødt, formålsledt elektrisk bilbrand, der er på en mission om at fremskynde skiftet til bæredygtig mobilitet,” forklarer Juan Pablo Bernal, Senior interiør designmanager hos Polestar og kurator for @polestardesigncommunity Instagram siden. ”Vi føler, at ”progressiv”-temaet skaber et unikt lærred for designere rundt om i verden til at udtrykke deres kreativitet i jagten på vores fælles mål.”

Ender.

Praktisk information om Designkonkurrencen

• Der kræves ingen køb eller betaling for at deltage i konkurrencen
  • Det er et krav, at man kan tale engelsk
  • Man skal være minimum 18 år for at deltage
  • Tilmelding starter den 7. juni 2021 og lukker den 30. juni 2021
  • Læs mere om de officielle regler her: about.polestar.com/polestar-design-contest/2021/

• design

Polestar er det selvstændige svenske premium-brand for højtydende elbiler, grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding. Polestar blev etableret i 2017 og nyder godt af specifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars, hvilket medfører en række betydelige stordriftsfordele. Virksomheden har hovedkontor i Göteborg, Sverige, og sælger sine biler på ti globale markeder i Europa, Nordamerika og Kina. I 2021 udvider Polestar salget til otte nye markeder i Europa og Stillehavsområdet.