Polestar annoncerer i dag sin årlige globale designkonkurrence

• Polestar annoncerer i dag sin årlige globale designkonkurrence Design Contest 2022, der finder sted for tredje år i træk, og som for første gang kårer hele to vindere - en inden for interiørdesign og en inden for eksteriørdesign.

• I år får deltagerne til opgave at designe et Polestar-køretøj, hvor den grundlæggende præmis for opgaven er signalere bæredygtig performance-oplevelse.
  • Vinderdesignet forventes at blive præsenteret i en 1:1-skaleret model på Polestars stand på den internationale biludstilling Auto Shanghai i Kina til april 2023.

• Sidste frist for indsendelse af de første designforslag er den 31. august.

Det svenske elektriske performance-elbilmærke Polestar med den anerkendte bildesigner Thomas Ingenlath i spidsen som CEO sætter fra i dag yderligere strøm til sine visioner om fremtidens mobilitet med annonceringen af den årlige designkonkurrencen Design Contest 2022 under temaet Performance.

Designkonkurrencen blev lanceret i 2020 og inviterer håbefulde professionelle designere samt designstuderende til at give deres kreative bud på fremtidige Polestar-koncepter. Kravet er ikke at designe en bil, men designet skal være skarpt på Polestars DNA.

Som noget unikt tilbyder Polestars egne designere deltagerne individuel coaching og sparring, både i forhold til den digitale eller teknologiske del af designudviklingen, men også når de to vinderdesigns skal produceres.

Ligesom sidste år planlægger Polestar at producere vinderdesignet i fuld størrelsesskala, som i år forventes at blive præsenteret på Polestars stand på biludstillingen Auto Shanghai i april 2023.

"Dét at få ens design præsenteret på en stor og verdenskendt scene på samme måde som Polestars egne konceptbiler er en mulighed, som ingen designer kan købe for penge. Vi vil gerne opmuntre, støtte og hylde innovativt design og de mennesker, der realiserer det, og findes der nogen bedre måde at gøre det på end at præsentere en designmodel* i fuld størrelse på en af verdens største biludstillinger?" siger Maximilian Missoni, Head of Design hos Polestar.

I forlængelse af de to tidligere temaer Pure og Progressive er opgaven for konkurrencen i år at designe en såkaldt Polestar som et opgør mod den overforbrugs-kultur, der har rodfæstet sig løbet af det 20. århundrede. Designet skal visuelt signalere en ny form for "performance" og understrege et teknologi og bæredygtighed.

"Jeg tror, at dette års performance-tema vil sætte gang i fantasien hos et designfællesskab, der har reageret ekstremt kreativt på vores designkonkurrence indtil nu. Jeg er virkelig blevet inspireret af de mange indsendte designforslag, som fortsat udnytter essensen af vores brand på en fængende måde. Vi forventer, at i år ikke vil være nogen undtagelse - vi er på den anden side af det 20. århundredes paradigmeskift med overforbrugs-kultur, så vi leder efter design-ideer, der illustrerer og understregerskift," siger Juan Pablo Bernal, der er Interior Design Manager hos Polestar, grundlægger af Polestar Design Contest og som i øvrigt driver den populære Instagram-profil @polestardesigncommunity.

Polestars designkonkurence har fra begyndelsen været kendetegnet ved en række forskellige køretøjer og banebrydende koncepter, som har tiltrukket bidrag fra studerende og professionelle designere fra hele verden. De ekstraordinære designs, der tidligere har været indsendt, tæller bl.a. en bil, der med indbyggede og udvendigt synlige luftfiltre løser udfordringen med lokal forurening, et elektrisk helium-luftskib, blade-proteser, der skal hjælpe folk med at gå og en luksusyacht med minimalistisk Polestar-DNA.

Den innovative design-ide og mikro-bolig KOJA, som den finske designer Kristian Talvitie står bag, og som blev særligt udvalgt under Polestars designkonkurrence i 2021, er denne sommer blevet gjort til virkelighed og kan opleves på festivalen Fiskars Art & Design Biennalei Finland. Det er den første indsendte design-ide, der er blevet realiseret i fuld skala.

Bemærkninger

Læs mere om Polestars Design Contest 2022 på https://about.polestar.com/polestar-design-contest/2022/

● Designforslag skal indsenest senest den 31. august

○ 10 professionelle designere og 10 designstuderende bliver udvalgt på baggrund af indsendte2D-designmateriale.

● Annoncering af finalister finder sted den 1. november

○ 5 professionelle og 5 designstuderende finalister bliver udvalgt

● Vinderne offentliggøres den 11. november

○ Polestar forventer at producere et af de to vinder-designs i fuld størrelse (*med mindre designet er større end en bil, så vil det blive produceret i mindre skala).

Polestar blev etableret som en selvstændigt svensk producent af elektriske premium-køretøjer i 2017. Polestar er grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding og drager fordel af specifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars samt de betydelige stordriftsfordele, der følger heraf.

Virksomheden har hovedkvarter i Göteborg i Sverige og sælger sine biler på markeder globalt i Europa, Nordamerika og Kina. I 2023 planlægger Polestar at være tilstede i 30 markeder på globalt plan. Polestar-biler fremstilles i øjeblikket på to anlæg i Kina, og der er planlagt yderligere produktion i USA.

I Danmark ligger det lokale Polestar-kontor i Søborg. Det første Polestar Space er åbnet i København, og desuden er der åbnet yderligere fem Polestar Destinations beliggende i Nærum, Vallensbæk, Vejle, Aarhus og Aalborg.

Polestar har produceret to elektrificerede performance-biler. Polestar 1 blev bygget i årene 2019-2021 og er en lavvolumen elektrisk performance hybrid-GT med et kulfiberkarrosseri, 609 hk, 1.000 Nm og en ren elektrisk rækkevidde på 124 km (WLTP), - den længste af en hvilken som helst hybridbil i verden.

Polestar 2 er en sedan og virksomhedens første højtydende 100% rene elbil. Polestar 2 omfatter tre varianter med en kombination af batterier på op til 78 kWh med lang/standard rækkevidde, og med dual-/singlemotor med op til 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

Inden for de kommende tre år planlægger Polestar at lancere et nyt elektrificeret køretøj om året, startende med Polestar 3 i 2022 - virksomhedens første elektriske performance SUV. Polestar 4 forventes at følge i 2023, en mindre elektrisk performance SUV-coupé.

Polestar 5 elektrisk performance 4-dørs GT planlægges at blive lanceret som produktionsudgaven af Polestar Precept - pioner-modellen, som Polestar lancerede i 2020, og som viser virksomhedens fremtidsvision med hensyn til design, teknologi og bæredygtighed. Da virksomheden søger at reducere sin klimapåvirkning med hver ny model, sigter Polestar efter at producere en fuldstændig klimaneutral bil inden 2030.