Vand bliver til videnskab: Forskere har opfundet specielt vand til kaffebrygning

Forskere fra Københavns Universitet og en række fagfolk står bag en helt ny vandbehandling, som er specielt designet til kaffebrygning. Det specialdesignede vand forventes i handlen i løbet af 2024 og vil både revolutionere smagen af kaffen og forlænge levetiden af det udstyr, der bliver brugt til at brygge den. Opfindelsen præsenteres på Københavns Universitet torsdag.

Det er nærmest en videnskab at riste, male og dosere de helt rigtige kaffebønner. For slet ikke at tale om at vælge det rigtige udstyr og den rigtige metode til at brygge en god kop kaffe. Men hvad med vandet, som udgør langt den største ingrediens i en kop kaffe?

Ikke det rene vand

Det spørgsmål stillede kaffepioner og stifter af Baresso Coffee (nu Espresso House Danmark), Kenneth Luciani sig, og da han stillede det videre til Københavns Universitet, blev det til et forskningsprojekt.

”Kvaliteten af vand er vidt forskellig, ikke bare fra land til land, men ofte fra by til by. Indholdet af kalk, salte og mineraler varierer, og det har stor indflydelse på smagen. Du kan have de bedste bønner og det bedste udstyr til at brygge en kop kaffe, men kvaliteten af vandet kan ødelægge det hele,” fortæller han.

Til gengæld kan det perfekte vand gøre kaffen endnu bedre, og det er præcis, hvad Kenneth Lucianis spørgsmål har resulteret i. Nu er det perfekte vand til kaffebrygning nemlig også blevet en videnskab.

Stærkt partnerskab bag udviklingen

Det har professor Henrik Grum Kjærgaard fra Kemisk Institut ved Københavns Universitet sørget for, og efter flere års forskning og finjustering er han nu klar til at præsentere det specialdesignede ”kaffevand” i samarbejde med Kenneth Luciani og partneres nyetablerede selskab DesignWater og Peter Larsen Kaffe, der er kommerciel kaffepartner på projektet.

”Denne opdagelse repræsenterer et væsentligt bidrag til kaffeentusiasters oplevelse af deres foretrukne drik. Vi er stolte af at kunne præsentere dette resultat af vores forskning og samarbejde,” siger professor Henrik Grum Kjærgaard.

Bedre for kaffe og udstyr

Det specialdesignede vand, som både skal igennem en såkaldt omvendt osmose og tilsættes de helt rigtige salte, er stadig 100 pct. naturligt. Det styrker smagen og nuancerne i kaffen og er desuden langt mere skånsomt for de redskaber og maskiner, der bliver brugt til at brygge kaffen. Der er indgivet patentansøgning på behandlingen af vandet.

Lars Nørskov er Head of Out of Home hos Peter Larsen Kaffe og han ser store perspektiver i det nye vand:

”For Peter Larsen Kaffe har det været et fantastisk og lærerigt samarbejde. Nu glæder vi os til den endelige eksekvering, så vi kan få vandet i produktion og få det ud på butikshylder og serveringssteder,” siger han.

Invitation til pressen:

Den officielle præsentation og smagning af det specialdesignede vand finder sted torsdag den 23. november kl. 15-17 på Kemisk Institut, Københavns Universitet, HC Ørsteds Bygningen, Universitetsparken 5 i København. Formålet med præsentationen er desuden at få tilbagemeldinger på oplevelsen af det specialdesignede vand samt kommercielle potentiale med kaffenørder og andre interesserede. Pressen er velkommen ved præsentationen.

For yderligere oplysninger se designwater.dk, eller skriv til: info@designwater.dk