To-go-kopper lavet af minimum 40 % kaffegrums

Kaffefællesskab sætter cirkularitet og bæredygtighed på dagsordenen

Kaffe bliver drukket i enorme mængder, men det, vi drikker, svarer kun til en brøkdel af kaffeplantens egentlige potentiale. Det vil Peter Larsen Kaffe lave om på med fællesskabet the Circular Coffee Community, og inviterer derfor til debat om kaffens mange anvendelsesmuligheder.

Når vi brygger en kop kaffe, udnytter vi under 1 % af kaffeplantens potentiale.
For at skubbe kaffebranchen i en mere bæredygtig retning lancerer Peter Larsen Kaffe the Circular Coffee Community.

The Circular Coffee Community er skabt for at bringe mennesker og virksomheder sammen i et cirkulært kaffefællesskab. Målet er 100 % cirkulær anvendelse af alt, der har med kaffedyrkning, forarbejdning og forbrug at gøre inden 2030.

Med the Circular Coffee Community ønsker Peter Larsen Kaffe at gøre op med kaffespild, men det kan kun ske gennem samarbejde på tværs af forskellige kompetencer.

”Vi vil gøre hele kaffens forsyningskæde bæredygtig - fra det nyplantede kaffetræ til det brugte kaffegrums. Vi tror på, at vi ved at samarbejde med kunder, forskere og andre virksomheder kan fjerne alt spild i forbindelse med produktion og forbrug af kaffe. I fællesskab kan vi udvikle løsninger, der kan eliminere spild og udnytte kaffeplantens fulde, nærende og nyttige potentiale, ” forklarer kommunikations- og udviklingschef hos Peter Larsen Kaffe, Lars Aaen Thøgersen.

Circular Coffee Community møder verden

Mandag 21. september inviterer Peter Larsen Kaffe til det første møde i Circular Coffee Community. Det sker under den madpoltiske festival Madland i Københavns kraftcenter for madiværksætteri CPH Food Space og madlaboratoriet Staldkøkkenet. Madland Festival i København bliver det første af en række åbne møder i Circular Coffee Community.

”På Madland kommer the Circular Coffee Community til sin ret. Her handler det om, hvordan vi gentænker vores kaffeforbrug og -produktion, men også hvordan vi sammen kan gøre en forskel,” fortæller Lars Aaen Thøgersen.

Sammen med en række eksperter, praktikere og iværksættere byder Peter Larsen Kaffe og the Circular Coffee Community på åbne og nysgerrige samtaler om nogle af de store emner i forhold til cirkulær produktion og forbrug af kaffe.

Kl. 14.30: Dørene åbner - kaffe og cirkulære snacks

Kl. 15.00-17.00: Circular Coffee Community #1
Modereret af Marie Sainabou Jeng, stifter af Koalition og Madland.

Velkommen til Circular Coffee Communit
Ved Lars Aaen Thøgersen, kommunikations- og udviklingschef Peter Larsen Kaffe.

Samtalen om cirkulært mindset
Hvordan tænker og forbruger vi mere cirkulært, og hvad er potentialet i at arbejde cirkulært i industriel produktion.

• Mød Aske Skovmand Bosselmann, lektor ved Institut for fødevare- og ressourceøkonomi på KU, Tobias Lau, medstifter af Beyond Coffee og Karin Beukel, medstifter af Circular Food Technology, Lars Aaen Thøgersen, kommunikations- og udviklingschef ved Peter Larsen Kaffe.

Samtalen om spild
En mands rest, en anden mands fest - ja ja, men hvordan gør man med rest-ressourcer, som vi ikke kender anvendelsen af?

• Mød Signe Wenneberg, økoproducent, journalist og klimaaktivist, Lars Brødsgaard, direktør for Daka Refood og Kari Brandsgård, direktør for Haraldskær Sinatur Hotel & Konference.

Samtalen om emballage
Emballagevalg har stor betydning for produktets kvalitet, udtryk og salgspotentiale. Hør om hvilke bæredygtige løsninger, der virker.

• Mød Anders Barsøe, direktør ved Letz Sushi og Robert Schmidt, bæredygtighedsansvarlig hos Rudolph Care.

kl. 17.00-19.00: Køkkenfest i Staldkøkkene
Madiværksætterne fra Kitchen Collective byder indenfor til køkkenfest i Staldkøkkenet. Sammen tilbereder vi et måltid af overskudsvarer og upcyclede produkter.

Mandag 21. september 2020, Kl. 14.30-17.00 + 17.00-19.00
Slagtehusgade 11, 1715 København V

Tilmeld dig til Simone Hauglund på simone@koalitionkbh.dk
Senest d. 14. september

Som et led i den svenske kaffekoncern Löfbergs fokus på cirkulær omstilling er danske Lars Aaen Thøgersen udnævnt til Chief Innovation and Circular Transformation Officer.

Dansker i spidsen for cirkulær omstilling i international kaffekoncern

Cirkulær økonomi er central i Peter Larsen Kaffes og moderselskabet Löfbergs strategi. Derfor står selskaberne bag Circular Coffee Community, et ambitiøst initiativ der skal udrydde alt spild fra produktion og forbrug af kaffe. Nu er der yderligere handling bag ambitionerne. Peter Larsen Kaffes kommunikationschef bliver den første Chief Innovation and Circular Transformation Officer i koncernen.