PBU investerer i børn og unges uddannelse i Vietnam

PBU investerer i børn og unges uddannelse i Vietnam

Med en investering i fonden SWEEF Capital får flere børn og unge i Vietnam adgang til digitale og teknologiske færdigheder. Det er en af de ting, du kan læse om i Pædagogernes Pensions seneste Rapport om Samfundsansvar.

Når Pædagogernes Pension (PBU) investerer, er formålet ofte af social karakter og med fokus på at styrke kvinder. Det er fx tilfældet med millioninvesteringen i fonden SWEEF Capital, der har base i Singapore, og som investerer i virksomheder, der fremmer kvinders deltagelse i erhvervslivet i Vietnam, Indonesien og Philippinerne.

PBU’s ESG-ansvarlige deltog for nylig i SWEEF Capitals årsmøde i Ho Chi Minh City i Vietnam, og næste år besøger PBU’s bestyrelse regionen og skal bl.a. se nærmere på investeringsfondens arbejde i Singapore og Vietnam.

Investering i uddannelse
Fondens første investering er med til at ændre livet for unge mennesker i Vietnam og øge mangfoldigheden inden for brancher, der traditionelt er mandsdominerede. Investeringen er i TEKY, en vietnamesisk virksomhed, der blev grundlagt i 2016 af en kvinde, og som uddanner børn og unge i digitale og teknologiske færdigheder. TEKY har 22 læringscentre i fem større byer i Vietnam og et fællesskab af 25.000 studerende. De tilbyder kurser inden for blandt andet naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik, de såkaldte STEM-uddannelser.

Behovet for uddannelse stiger
Vietnam er et land i en rivende udvikling med høj vækst og forbedret levestandard og i takt med, at middelklassen i landet vokser markant, stiger behovet for undervisning også. PBU’s investering vil støtte TEKY's muligheder for at udvide og give endnu flere unge adgang til uddannelse.

Flere piger i mandsdominerede uddannelser
TEKY arbejder målrettet for at fremme ligestilling mellem kønnene ved at opmuntre flere piger til at forfølge karrierer inden for teknologi og ingeniørvidenskab gennem stipendier, mentorprogrammer og karriereudviklingsmuligheder. Deres arbejde og strategi er både i tråd med FN’s verdensmål 5, 8 og 4 og PBU’s fokus på lighed, diversitet, arbejdstagerrettigheder og børn.

Samfundsansvar og aktivt ejerskab
I Rapport om Samfundsansvar kan du udover at læse casen om investeringen i TEKY blive klogere på, hvordan vi arbejder med ansvarlighed og aktivt ejerskab i vores øvrige investeringer.

Du finder den lige her:
Rapport om Samfundsansvar 2023

Sune Schackenfeldt

Pressekontakt Administrerende direktør

PBU - Pædagogernes Pension

Pædagogernes Pension er pædagogernes helt eget pensionsselskab, og vi er 100 % ejet af vores mere end 125.000 medlemmer. Vi forvalter en samlet pensionsformue på ca. 95 mia. kr. Det er vores ambition at tilbyde markedets bedste pensionsordning til pædagoger.

Pædagogernes Pension

Tuborg Boulevard 3