Uddannelsesinstitutioner kan indrette sig ud af corona-krav

Med de rigtige løsninger kan skoler og uddannelsesinstitutioner langt hen ad vejen indrette sig ud af de udfordringer, som corona-forbeholdene skaber. Udearealet er nøglen til de ekstra kvadratmeter, og dansk designvirksomhed er klar med hygiejne- og rengøringsvenlige løsninger

Selvom vi højst sandsynligt har set det værste af covid-19 her i Danmark, så kræver det stadig en kompromisløs indsats fra landets uddannelsesinstitutioner, hvis spredningen ikke skal tage fart igen. Myndighederne opfordrer blandt andet til afstand og særlig opmærksomhed omkring de såkaldte kontaktpunkter, fordi der her er større risiko for kontaktsmitte. Derfor er det særligt vigtigt med hyppig rengøring af overflader, der berøres af mange.

Hos den prisvindende designvirksomhed, out-sider a/s, mener man, at de gode løsninger allerede findes. For out-sider har altid skabt deres design ud fra de selvsamme udfordringer, som den nye virkelighed kommer til at byde på. Normalt designer out-sider møbler til byrummet, men de har også hjulpet institutioner og arkitekter rundt om i verden med at få det bedste ud af deres inde- og udeområder. Og særligt ét materiale har mange fordele og er gennemgående for det københavnske designfirma.

“Hos out-sider har vi kastet vores kærlighed over det stærke materiale, HPL, som har en overflade, der kan steriliseres fuldstændigt, fordi den - modsat træmøbler - ikke er et åbent materiale med små sprækker. Den kan formes på et utal af måder, og så er det oprindeligt udviklet til bygningsfacader, så det er utroligt holdbart,” forklarer Alice Vinkel, der er projektleder i designvirksomheden.

HPL, højtrykslaminat, er lavet af overskudstræ fra savværker i Europa, der alle er FSC godkendt. I stedet for at brænde overskudstræet bliver det skåret til savsmuld og lavet til papir. Det laminat, out-sider anvender, består af 50 af disse ark papir, som presses sammen under højt tryk.

Ude er bedst
Både i ind- og udland står mange uddannelsessteder med det store problem, at de fysiske rammer gør det svært at overholde det nye mantra om afstand. For skolerne vælter ikke i overflødige undervisningslokaler, og de kan heller ikke trylle et nyt kantineområde frem, fordi behovet nu er der. Derfor skal udearealet i langt højere grad tages i brug i den daglige skole- og undervisningsgang, mener de hos out-sider. For der er mange fordele ved den friske luft, fortæller Alice Vinkel:“Undersøgelser viser jo, at frisk luft i løbet af dagen forbedrer koncentrationsevnen hos de studerende. Så man slår to fluer med et smæk, hvis noget af undervisningen, gruppearbejdet eller spisepausen kan rykkes helt ud. Samtidig frigiver det plads indenfor og mindsker dermed risikoen for smitte, så er det oplagt at arbejde aktivt med udeområderne.”

Selv hvis ikke der kommer en anden bølge af covid-19, mener out-sider stadig, at hygiejne og dermed også møbler, der er lette at rengøre, kommer til at spille en stor rolle hos uddannelsesinstitutionerne:“Vi har været igennem en tid, der på godt og ondt har lært os om vigtigheden af og fornuften i at investere i endnu bedre hygiejne. Både uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser melder om markant lavere sygefravær i perioden. Det må da være en succes i sig selv,” siger Alice Vinkel og fortsætter: “I starten har det selvfølgelig handlet om, at vi var hver for sig, fordi vi blev hjemme og derfor af gode grunde ikke kunne smitte hinanden, men efterfølgende har det store fokus på håndsprit og rengøring sikret et bedre og mere sygdomsfrit miljø. Når nu vi ved, at det kan forbedre vores undervisningsmiljøer, så skal vi da tage den læring med os videre - selv efter covid-19.”

• Uddannelse

”out-sider er til enhver tid Skandinaviens mest udfordrende leverandør af oplevelsesinventar til offentlige miljøer”

Vi lever og ånder for den kreative tankegang og proces når det handler om at kreere, producere og levere dynamiske byrumselementer og -inventar til bybilledet og de offentlige miljøer. Vi vil hele tiden være innovative og udvikle vores koncepter, idéer og produkter.

Pressekontakt Partner og marketingansvarlig +45 2147 5684