Norwegian-koncernen havde 2,7 millioner passagerer i August

Norwegian-koncernen havde 2,7 millioner passagerer i August

I august fløj Norwegian med 2.369.469 passagerer, mens Widerøe havde 340.995 passagerer. I alt 2.710.424 rejsende for koncernen. Dermed fortsatte den positive sommer med en stigning på 10 procent i antallet af passagerer i forhold til august sidste år. Norwegians belægningsprocent steg en smule i en måned, hvor der også var en kapacitetsforøgelse på 11 procent.

”Jeg er glad for, at vi fortsatte den positive udvikling fra juli ind i august. Vi har haft en betydelig kapacitetsforøgelse og har samtidig formået at øge både belægningsprocenten og indtægterne pr. passagerkilometer fra august 2023. Derudover vil jeg gerne takke alle vores kolleger for deres utrættelige indsats gennem hele sommeren,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Norwegians kapacitet (ASK) var 3.899 millioner sædekilometer, en stigning på 11 procent fra samme periode sidste år. Faktisk passagertrafik (RPK) var 3.341 millioner sædekilometer, også en stigning på 11 procent fra august 2023. Belægningsgraden steg med 0,4 procentpoint fra august 2023 og endte på 85,7 procent. I august blev 99,5 procent af de planlagte flyvninger gennemført. Punktligheden, målt som antallet af afgange inden for 15 minutter af det planlagte tidspunkt, var 76,5 procent, hvilket er et fald på 5,9 procentpoint i forhold til august sidste år. Ikke desto mindre ankom 95,9 procent af alle flyvninger inden for 60 minutter efter den planlagte ankomsttid. Norwegian havde i gennemsnit 86 fly i drift i august.

Positiv udvikling i bookinger
Norwegian melder om gode bookingtal for efteråret og vinteren. Med lanceringen af nye spændende ruter i et allerede omfattende netværk er der meget, der tyder på, at det bliver et travlt efterår for selskabet.

”Vores efterårskampagne blev godt modtaget af kunderne. Det er glædeligt at se positive bookingtal ind i efterårs- og vintersæsonen, som byder på en god blanding af populære ruter og nye, spændende destinationer. Efterårsferieugerne begynder at se travle ud, og flyene til de mest populære feriedestinationer bliver hurtigt fyldt op,« siger Geir Karlsen.

Widerøe leverede stærke augusttal med en stigning på 8 procent i antallet af passagerer, og rapporterer også om en solid bookingtendens for de kommende måneder på tværs af deres netværk.

Widerøe havde en kapacitet (ASK) på 194 millioner sædekilometer i august. Den faktiske passagertrafik (RPK) var 148 millioner sædekilometer, mens belægningsprocenten var 76,5 procent, en stigning på 3,9 procentpoint fra august sidste år.

Widerøe offentliggør sine trafiktal i en separat pressemeddelelse, som er tilgængelig i selskabets presserum

Norwegian-koncernen er et førende nordisk luftfartsselskab med hovedkontor i Fornebu uden for Oslo i Norge. Selskabet har over 8.200 ansatte og ejer to af de førende flyselskaber i Norden: Norwegian Air Shuttle og Widerøe's Flyveselskap. Widerøe blev opkøbt af Norwegian i 2024 med et formål om at gøre det endnu nemmere at rejse på tværs af de to flyselskabers netværk.

Norwegian Air Shuttle, det største norske flyselskab med omkring 4.700 ansatte, tilbyder et omfattende rutenetværk, der forbinder de nordiske lande med et bredt udvalg af europæiske destinationer. I 2023 transporterede Norwegian over 20 millioner passagerer og havde en flåde på 87 Boeing 737-800 og 737 MAX 8-fly.

Widerøe's Flyveselskap, Norges ældste flyselskab, er Skandinaviens største regionale flyselskab. Flyselskabet har mere end 3.500 ansatte. Widerøe opererer hovedsageligt lufthavne med korte landingsbaner i de norske landdistrikter og driver flere statslige kontraktruter (PSO-ruter) ud over sit eget kommercielle netværk. I 2023 havde flyselskabet 3,3 millioner passagerer og en flåde på 48 fly, herunder 45 Bombardier Dash 8-fly og tre Embraer E190-E2-fly. Widerøe Ground Handling leverer ground handling-tjenester i 41 norske lufthavne.

I Norwegian-koncernen er bæredygtighed en hovedprioritet, og koncernen har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen fra sine aktiviteter betydeligt. Blandt de mange initiativer, er det mest bemærkelsesværdige, investeringen i produktion og brug af fossilfrit flybrændstof (SAF). Norwegian stræber efter at blive det bæredygtige valg for sine passagerer og bidrager aktivt til omstillingen af luftfartsindustrien.

Følg Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, LinkedIn og YouTube.

Sara Westphal Emborg Neergaard

Pressekontakt Director of Communications and Public Affairs Denmark +4522228577